Sök

Häni Ashkar tar upp kampen mot Kry och Min doktor – genom flerspråkighet

Daqatra

Foto: Pressbild, TT

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Häni Ashkar vill överbrygga språkförbistringar vid läkarbesök – genom att skippa tolkarna. Nystartade Daqatra tänker bli bäst på digitala läkarbesök bland patienter med andra modersmål.

Idén har vuxit fram i kölvattnet av de senaste årens flyktingkris. Häni Ashkar började fundera kring bristen på tolkar med rätt kompetens i sjukvården.

“Vi tänkte 'varför inte göra dem mer tillgängliga via digital teknik?'", säger Daqatras grundare Häni Ashkar, som sedan tidigare ligger bakom biluthyrningstjänsten Driveback.

Men idén skulle snart ta en annan riktning. Häni Ashkar konstaterar att bristen på tolkar med sjukvårdskompetens innebär betydande patientsäkerhetsrisker.

“Så jag vände på det. Om en tredjedel av läkarkåren är flerspråkig, varför inte dra nytta av den resursen och hjälpa människor på det sättet i stället?”

Den tanken blev grunden för nystartade digitala vårdcentralen Daqatra, som på arabiska betyder "läkare" i plural. Tjänsten liknar vad bolag som Kry och Min doktor erbjuder: läkarbesök över videolänk i en mobilapp. Från start pratar Daqatras läkare arabiska, persiska, dari och kurdiska. Härnäst väntar somaliska, uppger Häni Ashkar.

Han pratar om en bortglömd målgrupp – och att språkbarriärer sätter principen om lika vård för alla ur spel.

“Det här är ett samhällsproblem som känns bra att ta tag i”, konstaterar Häni Ashkar.

Tjänsten lanserades i dagarna. Målet är att bli en stor europeisk spelare på digitala läkarbesök för målgrupper med andra modersmål och nu pågår marknadsföringsarbete. Både digitalt och genom ambassadörer, som besöker bland annat föreningar och flyktingboenden.

“Men vi vill inte bara nå asylsökande, utan också de som bott i Sverige under längre perioder och vill prata med någon som man förstår utan några som helst bekymmer”, förklarar Häni Ashkar.

Han pratar också om en bredare verksamhet än bara digitala läkarbesök. Framöver väntar både text- och videobaserat innehåll om hälsa, med inspiration från bland annat TV-programmet “Fråga doktorn”.

“För oss handlar det inte enbart om att träffa patienter över en videolänk, utan också om att utbilda målgruppen. Vi pratar om kompetensbrist hos tolkar, men det råder också brist på information kring hälsa för de här målgrupperna.”

Förutom ett Almi-stöd på 300.000 kronor är bolaget hittills självfinansierat.

“Men vi söker efter kapital just nu. I första fasen kommer vi gå ut med en nyemission om fem miljoner kronor”, säger Häni Ashkar.

I somras tog konkurrenten Kry in motsvarande 60 miljoner i kapital från bland andra svenska riskkaptialbolaget Creandum. Också de har planer på europeisk expansion.

Häni Ashkar ser en stor marknad för digitala läkarbesök och menar att Daqatra sticker ut genom att vända sig till målgrupper med andra modersmål.

“Men vi utesluter inte framtida samarbeten.”

Bolaget grundades av Häni Ashkar, Pierre Alwani och Johnny Nijm.

Läs mer