Sök

Bonnier-anknutna NFT investerar i juridikplattformen Avtal24

Avtal24

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Du lär få se en hel del annonser för digital juridik på Bonniers sajter framöver, efter NFT Ventures senaste tillskott i portföljen.

Juridikplattformen Avtal24 gör sin andra nyemission på kort tid när riskkapitalbolaget NFT kommer in som delägare. NFT, som har mediekoncernen Bonnier som största finansiär, har valt att inte avslöja storleken på affären.

För Avtal24 är det den andra nyemissionen på kort tid. Vi rapporterade i våras om att bolaget tog in 10 miljoner kronor från Industrifonden och affärsängeln Sven Hagström, som bland annat var tidig investerare i Klarna.

Avtal24:s vd Magnus Stein säger att bolaget nu har 70.000 användare som till exempel får hjälp med skilsmässor och bodelning via plattformen.

“Att våga lita på en nättjänst är ett ganska långt steg från att prata med en fysisk jurist. Tjänsten fungerar bra men vi vill göra den ännu mer synlig och trovärdig för människor. Vi tar in NFT som investerare för att kunna marknadsföra oss ännu mer", säger Avtal24:s medgrundare och vd Magnus Stein.

NFT erbjuder I bland portföljbolagen medieutrymme (annoner hos Bonnier-bolagen TV4, DN och DI) i utbyte mot ägarandelar. Så sker dock inte i det här fallet.

"Det är en ren kontantemission. Men det är sant att poängen med att få in NFT är att på ett helt annat sätt få tillgång till deras nätverk vad gäller att skapa synlighet. De har väldigt bra kontakter", säger Magnus Stein.

Planen är att både växa i Sverige men också skala upp plattformen i fler länder - bland annat i Tyskland där Avtal24 redan finns. Tjänsten har funnits i över fem år men det är först senaste året som omsättningstillväxten har tagit fart.

NFT:s partner Johan Lundberg tycker sig se en trend i samhället att digital juridik blir allt mer accepterat, vilket var en viktig faktor bakom investeringen.

"Den här typen av investeringar kommer att öka. Hittills har branschen varit ganska konservativ med gamla advokatbyrårer som har styrt. Nu förändras konsumentbeteendet. Allt fler vill använda den här typen av tjänster digitalt vilket i förlängningen kommer att göra det billigare och tillgängligt för fler", säger han.

Läs mer