Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Supertesta din produkt och få kommunikationen på köpet

Berghs School of Communication

Joakim Thulin.

Breakit

Breakit

Barn, galningar och skeppsbrutna delar en viktig fråga: varför? Och de har förmågan att upprepa den tillräckligt många gånger för att verkligen komma till kärnan. Mitt råd: sålla dig till skaran och låt "varför" bli en naturlig del av din arbetsdag!

Simon Sinek har tjänat miljoner på att be oss alla börja med den mest centrala frågan när vi utvecklar och förbättrar våra verksamheter: varför? Och med allt rätt. Äras den som äras bör. Sineks modeller och tankar har styrt in många strandsatta företag på rätt spår och guidat till värdefulla insikter och mål.

Men den småländska slimmande varianten, vaffö då da, är helt gratis och lika effektfull. Och det kostar inget att upprepa frågan efter varje svar, om och om igen till dess att insikten blir tydlig. Expertisen säger att fem gånger är det optimala.

Så handen på hjärtat, har du gjort det här testet på din produkt? Om inte, kör!

Nu kanske du är både uppgiven och förbannad. Vad hände med hur? Är inte det lika avgörande och särskiljande? Eller vad för den delen. Jo, absolut. Entreprenörens powerord är tveklöst vad. Hen ser en lucka, en önskan, ett behov och bestämmer sig för att den luckan ska fyllas och tappas på alla sina möjligheter oavsett vilka utmaningar som står i vägen.

I det skedet kallas teknikern in för att lösa biffen, givetvis med hur som sin ledstjärna. En klok person noterade dock att det är när vad och hur får leva ett eget liv som startups failar och etablerade verksamheter stagnerar i sin utveckling och/eller kommunikationsambitioner.

Oroväckande många innoverar fortfarande utan kontakt med den tänkta användaren. Och allt får många väljer kommunikationsidéer för att de resonerar väl med den egna världsbilden. Det är inte raketforskning att inse att introverta verksamheter där fokus ligger helt på att hitta lösningar på vad man själv vill göra utan att fråga sig själv men framförallt andra – varför – kommer att få det svårt.

Så oavsett vilket ditt favoritord är: addera varför, i din egen mix, eller genom att slå ihop dina påsar med någon. För om du får positivt svar på den frågan till slut så har du inte bara testat din produkts faktiska efterfrågan och förträfflighet – du har också fått svaren som bygger stommen i din marknadskommunikation.

Joakim Thulin, head of strategic insight, Berghs School of Communication

Det här är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer