Sök

Så mobiliserar nätjättarna mot extremism – Twitter tog ned 636.000 konton

TwitterYoutube

Youtubes vd Susan Wojicki och Twitters grundare Jack Dorsey. Foto: AP.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Världens sociala jättar försöker rensa upp.

De sociala nätverkens ansvar när det kommer till användare som uppmanar till våld och sprider extremistiska budskap debatteras alltmer flitigt. 

Kritiken spiller även över på deras affärer. Annonsörer vill inte se sina varumärken solkas genom att de exponeras i tvivelaktiga sammanhang. 

Strålkastarljuset har de senaste dagarna riktats mot Google-ägda Youtube. Detta efter att en rad stora annonsörer valt att sluta göra reklam via Youtube. 

Under måndagen valde varuhuskedjan Marks and Spencer att ta bort sin reklam från videotjänsten. 

Orsaken är att deras reklamklipp har dykt upp i innehåll som anses stötande. 

”För att säkerställa vårt varumärkes säkerhet har vi pausat vår aktivitet på Googles plattform medan saken reds ut”, uppgav bolaget i ett skriftlig uttalande enligt Bloomberg

Andra bolag som gjort likadant inkluderar HSBC, Lloyds, RBS, McDonald’s, L’Oreal, Audi, BBC, O2, The Royal Mail och Domino’s.

Youtube, som bland annat haft problem med nazistiska videor har nu aviserat att man ska sjösätta en tuffare annonspolicy för att öka kontrollen för annonsörerna

Nu rapporterar Reuters att även Twitter tar i med hårdhandskarna mot extremism. 

Enligt nyhetsbyrån, som bygger sin artikel på Twitters transparensrapporter, har bolaget stängt av 376.890 konton under den andra hälften av 2016.
Sedan Twitter i mitten av 2015 aviserade hårdare tag mot våldsbejakande extremism har totalt 636.000 konton stängts av. Totalt har Twitter 319 miljoner aktiva användare. 

Samtidigt håller Facebook just nu på med ett omfattande arbete för att tackla det växande problemet med att falska nyheter fått stor spridning på plattformen. 

Läs mer