Breakit - 5 knep för att få din app att klättra högst upp på Google Play
Apputvecklarna Anders Söderström och Georgij Zacharov.

5 knep för att få din app att klättra högst upp på Google Play

Camilla Björkman
Camilla Björkman
19 mar 2017, kl 18:37

Har du en app och vill hamna högt upp när folk söker på ditt ämne? Det finns knep att ta till, menar apputvecklarna Anders Söderström och Georgij Zacharov.

De driver appföretaget QuidBit, som bland annat skapat appen Runbit som är en kombinerad löpar- och spelapp. Du joggar eller springer och plockar samtidigt stjärnor, flyr från monster och fångar djur.

Som för alla apputvecklare är det viktigt att komma högt upp i träfflistan hos Google Play, som är Googles butik på nätet. Precis som när man googlar något scrollar man knappast ner till sida två – utan det gäller att placera sig så högt man kan.

Det är dock enklare sagt än gjort.

”Vi hade jätteproblem med att få upp Runbit när folk sökte på ’running’. Så vi fick tänka om – och började experimentera med andra lösningar. Metoden blev att kasta det populära ordet ”running” mot mer nischade ord där Runbit ändå går att använda. Till exempel ’dog walking’ och ’walking mate’ – för att på sikt bli synlig på bara ’walking’, säger Anders Söderström.

Sedan dess har han och kollegan Georgij Zacharov samlat in data, enligt egen utsago bestående av 13 miljoner avläsningar på Google Play.

”Med hjälp av maskininlärning och avkodning av Protocol Buffer, som är formatet Google Play använder, har vi hittat ett mönster över vad som gör att appar sorteras i den ordning de gör vid sökningar på Google Play”.

Här skriver de själva hur du kan klättra på Google Play – i fem steg:

1. Förstå innebörden av sökord

För att du ska tänka rätt på Google Play måste du se allt som sökord, i det här fallet ordet människor söker på inne på Google Play för att få upp en lista på appar. Ett sökord kan vara till exempel “free”, “angry birds” eller “lediga jobb i Stockholm”. Söker någon på de orden skickas en sökning till Google – och tillbaka kommer 250 stycken appar som de tror matchar orden. En användare rör sig sällan under de 10 första – det är alltså här din app måste hamna. Det viktigaste är att appen syns – inte hur stor sökvolymen är eller hur popuärt ordet är.

2. Använd relevans och resultat

Apparna sorteras efter två olika värden: relevans och resultat för varje sökord. Så platsen för en app på ett visst sökord utgörs helt enkelt av relevans och resultat:

Relevans
Relevans är den siffra som enklast går att påverka, den går att ändra ungefär 12 gånger per dygn. Relevans är helt enkelt hur många gånger din text innehåller sökordet. Relevanssiffran varierar mellan 9.0 (minsta) och 17.0 (största). Vad just din app har för relevanssiffra på ett givet sökord går att se med en så kallad man-in-the-middle-attack. Det betyder att du "tjuvlyssnar" på vad Google Play-appen skickar och får tillbaka av Googles servrar. Det kan du eller din utvecklare göra med diverse program, till exempel Wireshark och Charles.

Problemet är att en app inte kan ha en högre relevanssiffra än 17.0 för ett givet sökord. Sedan krävs resultat.

Ett vanligt snedsteg är att valet faller på ett för populärt sökord där de 200 översta apparna redan har 17.0 i relevans. Då din app inte har något resultat från tidigare sökningar på det sökordet kommer den att falla ner under plats 200 – där det alltså inte finns några användare.

För att förflytta appen uppåt krävs ett resultat bättre än apparna ovanför på plats 199, 198, 197 och så vidare. Detta är väldigt tidskrävande då inga installationer sker så långt ner i listan.

Så vad göra? Tricket är att använda tjänsten “autocomplete” som ger förslag när du skriver ord på Google Play. Kommer ditt sökord upp där kan du vara mycket säker på att det sökordet redan har en app med relevans 17.0 – då det är ett av kraven för att synas där. Det kan alltså vara osmart att ta några av dessa ord om man vill “synas” – även om det är där sökvolymen finns.

Resultat
Resultat är Google Play egna hemliga låda och ingen vet exakt mixen – kanske kan det ha förändrats under tiden som du läser denna artikel. Det finns visserligen metoder för att manipulera in användare på sökningar till Google Play – men det är inte hållbart. Den bästa metoden är helt enkelt att göra en riktigt bra app från början.

3. Börja med ett enklare sökord

Hur gör du då för att se var din app kommer att hamna? Antingen söker du på alla kombinationer av ord från din text 12 gånger per dag – vilket i princip är omöjligt. Eller så bygger du eller din utvecklare ett skript som gör att samma process tar några minuter. Skriptet använder du sedan för att verifiera din plats för de sökord du vill testa, till exempel:

  • bostad
  • bostad Stockholm
  • ledig bostad
  • bostad lediga


Du kan då få tillbaka vilken position din app hamnar på alla sökord. Som vi nämnt kan du ändra sökord 12 gånger per dag. Det du letar efter är att appen två timmar senare ska hamna runt plats 20 eller högre helt utan några resultat. Då vet du: här är det orört. Därefter är det bara att jobba dig uppåt 10 platser den hårda vägen – till dess att ni syns. Det är fortfarande mycket enklare än att ta världens populäraste sökord och jobba sig uppåt från den betydligt längre listan.

Det bästa är: när appen lyckats på till exempel “ledig bostad Stockholm” så är vägen till att även toppa (populärare) “ledig bostad” mycket enklare att nå – än om du skulle börja med “ledig bostad” direkt.

4. Formulera dig rätt

Så hur ska du beskriva din app för att rankas högt på “ledig bostad Stockholm”? De två viktigaste ställena att lägga krut på är titeln och det som heter ”promo text”. Även din apps medelbetyg spelar in.

5. Testa dig fram

Dessa tips kommer från en testning på cirka 200.000 skarpa sökningar från Google Play – och med hjälp av maskininlärning där vi har försökt hittat vad som ligger bakom rankningen. Men som tidigare nämnts kan Google ändra sina sökalgoritmer – därför är inte alla tips huggna i sten utan det gäller att testa sig fram. Lycka till!

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar