Sök

Oriflame-grundaren Robert af Jochnick backar smoothie-startupen Berries by Astrid

ScietyBerries by Astrid

Foto: Berries by Astrid.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

2017 ska bli året när försäljningen tar fart på allvar för Berries by Astrids smarta smoothieautomat.
Det hoppas grundaren Astrid Friborg.
Nu backas den tidigare cancerforskaren av Oriflame-grundaren Robert af Jochnick.

Berries by Astrid har utvecklat en uppkopplad smoothieautomat som gör det möjligt att på ett hygieniskt sätt servera kylda drycker i mugg - och gör det lätt att övervaka maskinerna på distans.

Bolaget backas sedan tidigare av bland andra Oatly-grundaren Rickard Öste och Rolf Bjerndell, tidigare vd i Skånemejerier och Brämhults. Den senare är också ordförande i bolaget.

Nu står det klart att också Oriflame-grundaren och miljardären Robert af Jochnick går in med en miljon kronor i bolaget. Det inom ramen för en nu pågående nyemission via ängelnätverket Sciety, där målet är att ta in 5 miljoner kronor.

Pengarna ska användas för att få fart på försäljningen.

“Det är expansionskapital för att kunna växa snabba snabbare och anställa fler. Nu när vi kommersialiserat och finns på marknaden behöver vi till exempel anställa en säljchef”, berättar grundaren Astrid Friborg, som tidigare doktorerat på ämnet tjocktarmscancer.

I dagsläget finns blott fyra maskiner ute hos kund. Vid årets slut hoppas grundaren att det ska vara runt 60. Till att börja med handlar det om att etablera sig i Sverige.

Fjolårets omsättning landade på några hundra tusen kronor, uppger Astrid Friborg.

“Det är siffror som avspeglar att försäljningen är i sina startgropar. Men vi ser ett väldigt stort intresse från olika kundsegment, alltifrån kontor till gallerior och butiker, men även hotellkedjor”, säger Astrid Friborg.

Parallellt med den pågående nyemissionen letar bolaget efter en ny vd, som ska tillträda innan sommaren.

“Vi ser en vd som tar den klassiska operativa vd-rollen och driver tillväxt. Profilen vi söker är en serieentreprenör som gjort lyckade resor innan”, säger Astrid Friborg, som därefter kommer fortsätta som arbetande styrelseledamot.

Hon beskriver två spår för bolaget. Dels handlar det om att hyra ut maskiner under det egna varumärket, dels att licensiera ut den patenterade tekniken. Astrid Friborg berättar att bolaget blivit kontaktat av flera större aktörer, också utomlands.

“Vi har fått förfrågningar från proteindrycksföretag och från företag som säljer andra hälsosamma drycker. Men om jag spekulerar finns en marknad också för alkoholhaltiga drycker. Genom vår plattform ges goda möjlighet att kontrollera att kunden har åldern inne”, säger Astrid Friborg.

Sedan tidigare har bolaget tagit in runt 7 miljoner i kapital – en blandning av mjuka medel och riskkapital, uppger grundaren Astrid Friborg. Pengarna har framför allt lagts på produktutveckling.

“Ingenjörstimmar är det som kostat mest. Vi har lagt många timmar både på programmeringssidan och på och mekanik och elektronik”, säger Astrid Friborg, som konstaterar att förutsättningarna för att servera kylda drycker i automat är “väsensskilt” från till exempel kaffe, där värmeelement hettar upp drycken innan servering.

Några omsättningsmål vill hon inte avslöja i dagsläget.

“Det kan bli en modest utveckling eller en ketchupeffekt. Vi har många stora spelare i dialog på kundsidan, men vi vet inte vilka som faller ut snabbt. Men självklart har vi prognoser som vi visat för våra investerare, men det är estimeringar som allt annat.”

Läs mer