Sök

Stjärnproducent och Fingerprints ex-vd går in i Dirac – får in 44 miljoner kronor

Dirac Research

Mathias Johansson, vd och medgrundare av ljudoptimeringsbolaget. Dirac. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Dirac ska få små mobiltelefoner att låta stort, klart och krispigt. Nu tar bolaget in 44 miljoner kronor – från bland andra Jörgen Lantto och demonproducenten Rami Yacoub.


Alla som har glasögon känner igen känslan när bågarna åker på och omgivningen går från ett suddigt töcken till en knivskarp bild. 

Uppsala-bolaget Diracs teknik ska göra samma sak – fast för ljud. Bolaget grundades 2001 av ett gäng forskare från Uppsala Universitet.

”Visionen var att bli ett nytt Dolby, med fokus på ljudkvalitet. När du ser Diracloggan ska du veta att produkten du köper har riktigt bra ljud”, säger Mathias Johansson, vd och medgrundare. 

Sedan dess har mycket förändrats. Vår mediekonsumtion har flyttat från stora apparater till små surplattor och telefoner. Nästa stora medieplattform kan bli virtuell verklighet. 

Dirac har följt med, och jobbar i dag med ett flertal stora kinesiska mobiltelefontillverkare. Kärnan i bolaget är dess teknik som digitalt optimerar ljudet i elektronikprodukter. 

Det är en nisch som är het bland storbolagen. Nyligen köpte Google upp svenska Limes Audio, vars teknik ska tvätta bort ekon och brus. Det svenska doldisbolaget Melaud sålde i höstas sitt patent på en smart hörlursteknik till Samsung.

Dirac har siktet inställt på global dominans. 

”Vi vill bygga något riktigt stort. Överallt där det finns ljud kan vi göra det bättre, renare eller högre. Det är en väldigt stor marknad, som tidigare varit väldigt traditionell och analog”, säger Mathias Johansson. 

2015 landade omsättningen på 30,1 miljoner kronor. De senaste åren har tillväxten legat kring 60 procent. Hur intäkterna ser ut för 2016 vet vi inte, men Mathias Johansson uppger att tillväxttakten ökat ytterligare. 

”Vi har fortsatt att växa ännu snabbare och ligger runt break even”, säger han. 

Det innebär intäkter på närmare 50 miljoner kronor för 2016.

Hittills har Dirac tagit in 35 miljoner kronor i riskkapital. Nu gör bolaget sin största nyemission hittills när nya och befintliga investerare skjuter till 44 miljoner kronor.

Det ska bland annat finansiera Diracs offensiv för att bli ledande när det kommer till ljudoptimering i hårdvara för VR (virtuell verklighet) och AR (förstärkt verklighet).

”VR och AR kommer att bli väldigt stort, och ljudet kommer att bli så viktigt. Vi ligger först i det racet och vill bli störst i världen på det. Vi har en unik position och det vore fel av oss att inte ta chansen att växla upp". 

Bland investerarna finns bland andra Jörgen Lantto, som har ett förflutet som vd för sensorbolaget Fingerprint. Även Staffan Perssons Swedia Capital, kinesiska AAC Technologies (tillverkare av små högtalare till mobiltelefoner) samt den kände svenske musikproducenten Rami Yacoub är med i kapitalrundan. Breakit har i nuläget ingen uppgift kring värderingen av bolaget.

Förutom satsningen på VR, som nyligen offentliggjordes på den stora mobilmässan i Barcelona, ska Dirac utnyttja möjligheten som stereohögtalare i mobiltelefoner kan ge framöver.

Diracs programvara ska (fråga mig inte hur det går till) skapa en illusion av att ljudet kommer utifrån rummet – som om högtalare stod utplacerade i rummet. 

”Du måste nästan höra det själv för att fullt ut förstå. Grunden i vår teknik är alltid renare och bättre ljud, men sterobreddning blir allt viktigare i och med att vi tittar mer och mer på film i våra mobiltelefoner”, säger Mathias Johansson. 

Med investerare som Jörgen Lantto med på tåget är trygg i att Dirac ska lyckas med sin vision.

”Vi vill bli störst i världen. Vi står inför en mängd viktiga beslut som påminner om det som Jörgen Lantto var med om när Fingerprint växte fort”, säger Mathias Johansson.

På mobilmässan i Barcelona fanns inte mindre än 200 svenska på plats. Du kan spana in dem här.

Transparens: Staffan Persson, Swedia Capital, är delägare i Breakit.  

Läs mer