Sök

Njus vill göra alla till journalister – nu backar investerare Rolf Bäcks startup

Njus

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Sundsvallsbolaget Njus vill väcka liv i lokaljournalistiken genom att låta vem som helst bidra med innehåll.
I dagarna tog mediestartupen in 6 miljoner kronor i riskkapital.
“På sikt tror jag vi kan bli Sveriges största medieföretag”, säger grundaren Rolf Bäck.

Som ett Spotify för lokaljournalistik – där vem som helst kan bidra med innehåll. Det är idén bakom Njus, en Sundsvallsstartup som i dagarna tog in 6 miljoner kronor i kapital.

Bakom investeringarna står sju entreprenörer i Sundsvallsregionen, uppger grundaren Rolf Bäck. Han startade Njus för att försöka möta nyhetsskuggan som är ett faktum på många orter i landet.

“Det är privata affärsänglar som går in och som tycker det här är intressant framför allt ur ett samhällsperspektiv”, säger han.

I förra veckan stod det klart att Njus också får 300.000 kronor i stöd från statliga Vinnova genom programmet "Innovativa startups".

När tjänsten lanseras kommer det att handla om en nyhets-app och sajt, där läsaren anger vilka orter och ämnen hen vill följa.

Artikelförslag kommer också dyka upp beroende på geografisk plats, uppger Rolf Bäck. Prenumerationspriset kommer inledningsvis vara 119 kronor per månad.

De som bidrar med innehåll ska få vara med och dela på 70 procent av prenumerationsintäkterna.

Vilka krav kommer ni ställa på innehållet?

“Det ska vara sant, relevant och intressant, precis som all annan journalistik. Vi följer de pressetiska reglerna”, säger Rolf Bäck.

För att det ska bli så tänker bolaget etablera en centralredaktion med redaktionella medarbetare. Men tanken är inte att granska alla texter före publicering.

Rolf Bäck jämför upplägget med självutcheckningen i mataffären. Texter från skribenter som tidigare levererat material som hållit tillräcklig kvalitet behöver inte granskas lika ofta.

“Systemet kommer också titta på ordval som gör att vi får fram positiv eller negativ temperatur på texterna, information vi kommer använda för att flagga för att materialet kan vara intressant för centralredaktionen att titta närmare på”, säger Rolf Bäck.

Läsare ska också kunna poängsätta material och följa skribenter.

Inom ett par veckor väntar testlansering.

“Vi har haft lite dialog med journalister och läsarrepresentanter, men det ska bli kul att se hur det ser ut i verkliga livet, därför ska vi testa det på en liten ort”, säger Rolf Bäck.

Läs mer