Sök

Medgrundaren kliver ner från Billogram - säljer halva innehavet

Billogram

Cesar Sangchi, Jonas Suijkerbuijk och Tim Öhman Cirillo. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Cesar Sangchi slutar jobba operativt för Billogram - samtidigt satsar bolaget på en rekryteringsoffensiv.

Cesar Sangchi och Jonas Suijkerbuijk grundade faktureringstjänsten Billogram för sju år sedan. Nu slutar Cesar Sangchi att arbeta operativt i bolaget och säljer i samband med det av runt hälften av sitt innehav i bolaget.

Hur mycket pengar det rör sig om vill Cesar Sangchi inte kommentera, men enligt Breakits beräkningar rör det sig om en försäljning på runt 30 miljoner kronor - förutsatt att den skedde till samma värdering som i bolagets senaste finansieringsrunda. 

Han stannar kvar i styrelsen och kommer framöver jobba med mer strategiska frågor.

Bolagets operativa chef Tim Öhman Cirillo blir den som tar över Cesar Sangchis roll, och köper även en del av aktierna. Resterane andel köps av befintliga ägare. 

Hur kommer det sig att du slutar?

“Tim har gjort ett väldigt bra jobb som operativ chef och redan tagit över stora delar av mitt arbete. Han är extremt duktig och har vuxit in i rollen väldigt snabbt. Vi har hållit på i sju år nu, saker händer och situationer förändras. Idag är det här det bästa för Billogram”, säger Cesar Sangchi och fortsätter:

“Självklart är det ett svårt beslut, jag är emotionellt investerad i Billogram. Men det viktiga är vad som är bäst för bolaget. Men jag vill poängtera att jag kommer vara högst delaktig i det strategiska arbetet framöver”.

Har du funderat på det här länge?

“Det är något som har vuxit fram under en tid och blivit ganska naturligt för alla involverade. Det känns helt rätt”, säger han.

Samtidigt som förändringarna i bolagsledningen sker genomför Billogram en rekryteringsoffensiv. Hittills i år har man gått från 20 till 35 anställda. Om några månader flyttar bolaget in i nytt kontor och planen är att då anställa ytterligare.

Under 2016 ökade Billogram sin omsättning med 125 procent, till runt 20 miljoner kronor, och enligt Cesar Sangchi var bolaget kassaflödespositivt på månadsbasis i slutet av förra året.

“Vi har hittat en bra tillväxtmodell, och växer väldigt snabbt. Det här gör att vi känner oss trygga med att det nu är dags för oss att verkligen gasa. Vi har hittat rätt med team, produkt, målgrupp och erbjudande. Därför sätter vi verkligen gasen i botten nu”, säger Cesar Sangchi.

Känns det inte dubbelt att lämna när det går så bra?

“Jag är fortfarande en av de största ägarna i bolaget, så jag är med på resan om än inte på daglig basis. Nu kommer jag ha lite mer tid över till annat. Jag har inga konkreta planer än på vad jag ska göra, utan jag ska tänka lite. Det har varit sju år av hårt arbete”, säger han.

Läs mer om Billograms senaste finansieringsrunda - och vad värderingen landade på. 

Läs mer