Sök

Jönköping bara början för Sveriges färskaste mediestartup

JKPG LIve

Till höger, JKPG Lives medgrundare Andreas Söderlund.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Det finns en rad andra städer som skulle må bra av konkurrens”, säger Andreas Söderlund, redaktionschef och medgrundare till JKPG live.

Trots allt snack om mediekris känns det som att det öppnar nya sajter med journalistik var och varannan dag. En stark trend är att lokala entreprenörer utmanar den gamla papperstidningsmonopolisten på orten. 

Så har redan skett i exempelvis Kalmar. Nu sprider sig trenden.

I torsdags lanserades den lokala nyhetssajten JKPG Live. Sajten bevakar Jönköping med omnejd och skriver för traktens cirka 140.000 invånare. Här har tidigare den regionala mediekoncernen Hallpressen i princip haft kommersiellt monopol på nätet.

När Jnytt utmanade jätten Jönköpings-posten för några år sedan slukade Jönköpings-postens ägare, Hallpressen, den spelaren snabbt. Men det kommer inte ske den här gången, försäkrar Andreas Söderlund som är en av grundarna till JKPG Live.

”Nej, det ligger inte i planen”, säger han.

Däremot kan det mycket väl bli tal om en expansion av nyhetskonceptet till fler marknader på lite sikt. Premiären gick långt över förväntan och Andreas Söderlund räknar med att målet om 100.000 unika besökare i veckan ska uppnås betydligt snabbare än de ursprungliga planerna.

”Från början sa vi att vi skulle vara där inom två, tre år men nu reviderar vi planerna. Redan i höst ska vi ha 30.000 besökare och förhoppningsvis är vi sedan snart i kapp Jnytt med deras 100.000 besökare”, säger Andreas Söderlund.

Han har redan identifierat en rad andra lokala marknader i Sverige där JKPG Live skulle kunna lansera systersajter. 

”Ofta finns det bara en aktör och möjligen ytterligare någon liten ideell sajt. På marknader av Jönköpings storlek finns det absolut plats för två sajter av vårt slag”, säger Andreas Söderlund.

Affärskritiskt för en expansion till fler städer är att hitta rätt personer som kan driva verksamheten.

”Det är den stora utmaningen. Kvalitén på materialet måste vara av högsta klass. Finns det någon som känner sig manad får man gärna höra av sig till mig”, säger Andreas Söderlund.

Vilka marknader som är mest intressanta för en expansion vill han dock inte avslöja.

”Vi har bra koll på hur det ser ut runt om i landet men jag vill inte tipsa alla andra om vilka städer som passar bäst för vårt koncept”, säger Anderas Söderlund.

Satsningen i Jönköping finansieras i startskedet av entreprenören Björn Thyselius. Hittills har mottagandet från annonsörerna varit bra. Fyra huvudsponsorer är med från start.

”Vi är slutsålda två, tre veckor framöver. Idag har vi en säljare men efterhand som sajten växer kommer vi att anställa fler säljare”, säger Andreas Söderlund som räknar med att verksamheten ska gå runt innan årets slut.

Ett 20-tal personer är på ett eller annat sätt involverade i verksamheten. Produktionsbolaget Lakehouse är nära knutet till sajten och kommer stå för webb-tv-sändningarna som blir en viktig del av det redaktionella konceptet.

En stor fördel som JKPG Live och liknande sajter har är att de saknar den gamla pappersryggsäcken med tryck och distribution, som står för merparten av kostnaderna i ett dagstidningsföretag.

En rent annonsfinansierad sajt kan klara sig på långt mycket lägre intäkter eftersom den samtidigt har lägre kostnader. 

Läs mer