Sök

Weightsoles ska frälsa svenskarna – backas upp av Danny Saucedo

Active Brands GroupWeightsole

Danny Saucedo investerar i bolaget bakom Weightsoles. Fredrik Sandberg/TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

227 gram extra i varje sko. Där har ni Active Brands Groups idé som lockar tunga startup-investerare, ett före detta fotbollsproffs och artisten Danny Saucedo.

Peter Hedström är ortopedteknikern som sadlade om till entreprenör. I USA hittade han innovationen Weightsoles, sulor med extravikt, som var utvecklad för elitidrottsmän. 

Men Peter Hedström såg en mycket större marknad i att anpassa produkten för gemene man – och äger nu varumärket i hela världen. 

Kring Weightsoles bygger han upp ett hälsobolag Active Brands Group, som nu får sin första externa finansiering.

Bland investerarna finns bekanta namn som Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti samt Gymgrossistens tidigare marknadschef Helene Nathhorst Spångberg.

Även artisten Danny Saucedo samt det forma Manchester United-proffset Jesper Blomqvist är med i nyemissionen, som ger 3,8 miljoner kronor till Active Brands Group.

”Vi har försökt att hitta smart kapital och personer som verkligen kan bidra. Danny är väldigt hälsomedveten och älskar produkten. Jesper fick desvärre sluta som karriär delvis på grund av skador. Båda är väldigt bra ambassadörer”, säger Peter Hedström.

Pengarna ska bland annat användas för att lansera produkten brett i USA.

Visionen är att användaren ska få ut mer av sin träning genom att byta ut sina vanliga sulor mot Weightsoles, som ger 227 gram extra i dojan. 

”Den skyddar dig när du tränar, och ger ett mer effektivt resultat. Vår dröm är att få det svenska folket på fötter”, säger Peter Hedström. 

Bolaget har i dagsläget säkrat distribution via aktörer som Kronans Apotek, Lloyds Apotek, Dormy samt Stadium. 

Läs mer