Breakit - Erik Fjellborg fick idén på McDonalds – nu omsätter han snart 100 miljoner kronor
Erik Fjellborg, grundare och vd för Quinyx. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Fjellborg fick idén på McDonalds – nu omsätter han snart 100 miljoner kronor

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
03 feb 2017, kl 23:45

Hemma i pojkrummet snickrade Erik Fjellborg ihop den första versionen av sin tjänst.
I dag styr han ett bolag med 100 anställda – som siktar på internationell dominans.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
03 feb 2017, kl 23:45

Alla har haft dem. Sommarjobben som skulle ge pengar till den där första resan, moppen eller körkortet.

Även Erik Fjellborg inledde sitt arbetsliv på det sättet, som sommarjobbare på McDonalds hemma i Örebro i början av 00-talet.

Men för honom skulle det ta en helt annan vändning än för de flesta av oss.

Klädd i svarta jeans och en svart kavaj med ett diskret kamouflagemönster öppnar Erik Fjellborg glasdörren in till Quinyx huvudkontor i centrala Stockholm.

Det är stort.

Omkring 80 av bolagets 100 anställda sitter här. Det finns ett pingisbord, en ”wall of fail” och ett par gigantiska högtalare i receptionen.

Men framförallt finns här utvecklare, säljare och affärsutvecklare.

”En lärdom för mig har varit att tidigt ta in folk som verkligen har erfarenhet av det du ska göra i ditt bolag, eftersom att det finns lite tid för att lära upp folk när man växer riktigt snabbt”.

***

Redan som tonåring var Erik Fjellborg intresserad av webben.

”I gymnasiet började jag bygga enklare webbsajter. I ett skolprojekt byggde jag Sveriges första webbshop för pelargoner”, säger han och ler åt minnet.

Men det var inte i skolan, där Erik pluggade natur med teknisk inriktning, som han skulle hitta sin affärsidé. Det var bland stekborden och kollegorna på McDonalds.

Erik Fjellborg såg sina chefer försvinna in till kontoret och med andan i halsen ringa runt till extrajobbare så fort någon behövde vara ledig, byta pass eller blev sjuk.

”De hade verkligen ett problem med schemaläggning och tidshantering”, säger han.

I det problemet såg Erik Fjellborg sin möjlighet.

Tillbaka i pojkrummet i villaidyllen i Almby skred han till verket. Erik Fjellborgs idé var att skapa en molnbaserad plattform där scheman kunde hanteras på ett enkelt och vettigt sätt, både för arbetsgivare och arbetstagare.

”Jag jobbade många och långa timmar där i pojkrummet och hackade ihop ett program”.

Liknande system fanns på marknaden. Men de hade flera problem: Dels var de dyra. Och dels var de inte webb-baserade, utan lokalt installerade på datorer hos cheferna.

Eriks schemasystem skulle finnas i molnet, vilket i mitten av 00-talet fortfarande inte var särskilt vanligt när det kom till affärssystem.

Det första elddopet kom på hemmaplan. I Örebro drevs stadens samtliga fyra McDonalds-restauranger av Magnus Pojen.

Erik Fjellborg tog mod till sig och ringde upp.

”Hej, jag har en idé som kommer att spara dig tid och pengar”, löd pitchen.

Svaret?

”Vi testar”.

När Erik Fjellborg fick sin gamla McDonalds-chef på kroken fick han också en stark referenskund.

Han kunde plocka in sina första utvecklare – och börja bygga bolaget på riktigt. Snabbmatskedjorna blev en naturlig start, då de har en stor andel deltidare och timanställda att hålla koll på.

Till en början byggde Erik Fjellborg sitt bolag parallellt med studier på Handelshögskolan i Stockholm. Han blev en av dem som aldrig tog sin examen - utan hoppade av efter två år för att ägna all sin tid år att bygga sitt bolag.

”Det var såklart ett svårt beslut, och mina föräldrar rynkade lite på pannan åt det, men min magkänsla sa att det kunde bli något stort. Många bolag behövde göra resan in i molnet”, säger han.

Sommaren 2014 lockade Quinyx till sig 95 miljoner kronor i riskkapital, vilket bland annat har använts till en internationell expansion. Storbritannien har nu seglat upp som bolagets största tillväxtmarknad.

”Att direkt gå internationellt när vi hade kontroll på vår hemmamarknad var en framgång för oss. Vi tar ett land i taget, och gör det lönsamt, innan vi går vidare till nästa”.

Själva produkten, en så kallad software as a service, har nu svällt till vad Erik Fjellborg kallar ett komplett system för ”workforce management”. Semestrar, scheman, arbetspass som byts och även arbetspassens innehåll kan enkelt tryckas ut till de anställdas mobiltelefoner.

De anställda kan i sin tur hantera allt som de tidigare var tvungna att ringa sin chef för att fixa i en mobilapp. Den funkar även som en modern variant av den klassiska stämpelklockan.

En mer avancerad funktion är att stora bolag kan låta systemet automatiskt räkna ut optimal bemanning utifrån en rad parametrar.

”Det kräver en del jobb vid implementeringen, men det funkar. Eftersom lönekostnaden ofta är den största variabla kostnaden kan du spara mycket pengar”, säger Erik Fjellborg.

Och tvärtom, den som har för lite bemanning under säljtoppar kan tappa betydande intäkter och slita ut personalen.

I dag använder bolag som Max, Burger King, Axfood, och Sats Quinyx tjänst.

”Vi låste in fast food-marknaden, sedan har vi tagit vertikal för vertikal”, säger han.

2015 landade nettoomsättningen på 62 miljoner kronor. Förlusten, den första riktigt stora i bolagets historia, skrevs samma år till 33,2 miljoner kronor.

Nu gör 200.000 användare, som utgörs av anställda i kundernas bolag, tillsammans 3 miljoner inloggningar per månad.

Under 2017 räknar Erik Fjellborg med att spränga 100-miljonersvallen - och att man ska nå ett positivt kassaflöde. För närvarande är det stora fokuset fortfarande expansion. USA hägrar runt hörnet. Lyckas Quinyx nå en liknande position som i Norden och Storbritannien i fler länder kan bolaget gå en ljus framtid till mötes menar han.

”Skalfördelarna är otroliga. Vi behåller våra kunder länge. Källkoden och driftsmiljön är densamma för alla våra kunder”, säger Erik Fjellborg och tillägger:

”Om vi väljer att ställa om till vinst kan vi göra det. Men vi satsar på tillväxt eftersom det kommer att skapa störst aktieägarvärde på sikt.

***

När samtalet glider in på ungt företagande och morgondagens entreprenörer påminner Erik Fjellborg lite om prins Daniel, Ockelbo-sonen som brinner för entreprenörskap.

Något som faktiskt inte är en slump.

Prinsen döptes i Almby kyrka. Och familjen Westling bodde under prins Daniels första år i miljonprogramsområdet Brickebacken, någon kilometer söder om Erik Fjellborgs hemmakvarter i Almby.

2015 blev Erik Fjellborg också uttagen till Prins Daniels Fellowship, med tillhörande mentorsprogram.

”Jag har regelbundna träffar med prins Daniel. Han är väldigt aktiv och brinner verkligen för att hjälpa entreprenörer", säger han.

Bert Nordberg, tidigare styrelseordförande för Sony Ericsson, är sedan dess Eriks mentor.

I dag är Erik Fjellborg själv en ambassadör för organisationen och föreläser löpande för skolklasser.

”Jag kommer inte från en entreprenörsfamilj, och jag hade nog aldrig startat företag om det inte var för UF (Quinyx startade som ett UF-företag, reds anm). Ju fler personer vi kan få in i entreprenörskap, desto bättre för Sverige”.

När Erik Fjellborg växte upp var ”entreprenör” inte något som så många unga drömde om att bli.

Det har förändrats.

Vissa entreprenörer har nästan rockstjärnestatus för unga högpresterande individer. Företagsledare som Daniel Ek, uppvuxen med en ensamstående mor i den då ganska slitna Stockholmsförorten Rågsved (med smeknamnet Drogsved), visar att du inte behöver vara född med pengar eller kontakter för att lyckas.

Sverige, och i synnerhet Stockholm, har blivit känt i världen för att fött några av de allra mest spännande techbolagen.

”Samtidigt är det en utmaning att driva techbolag här. Det är svårt att få hit ingenjörer, att hitta bostäder och migrationsprocessen lämnar en del att önska”, säger Erik Fjellborg.

Likt Spotify-grundaren menar han att politikerna kunde göra mer för att säkerställa att nya snabbväxande företag kan kliva fram som framtidens arbetsgivare. Ett exempel är, inte helt överraskande, förslaget om personaloptioner – som sätter en gräns vid en omsättning på 50 anställda och 80 miljoner kronor i omsättning.

”Vi har en så unik möjlighet att göra något bra i Stockholm. Vi får inte slarva bort den”, säger Erik Fjellborg.

Fakta: Erik Fjellborg kopplar av med isklättring

Ålder: 30 år

Uppvuxen: Örebro

Bor: Stockholm city

Gör: Grundare och vd för SAAS-bolaget Quinyx

Utanför jobbet: Gillar isklättring och att bestiga berg. Har nyligen klättrat upp för Monte Rosa (4.634  meter) samt Mont Blanc (4.695 meter). 

”Då måste man verkligen vara i nuet. Det går inte att skicka mejl när man hänger i en lina. Kanske blir det Matterhorn i sommar”. 

Utbildning: Hoppade av Handelshögskolan efter två år. ”Jag jobbar fortfarande på att gå klart”. 

Förebilder:  ”Jag gillar de som visar att det går att växa": Marc Benioff (Salesforce), Elon Musk (Tesla), Jeff Bezos (Amazon), Daniel Ek (Spotify), Sebastian Siemiatkowski (Klarna) och Jacob De Geer (Izettle).

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel