Sök

Tog striden mot Servicefinder i rätten – och lyckades vinna

Servicefinder

Mansour Khalifa ångrade avtalet med Servicefinder. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits granskning avslöjar ett långt spår av rättsprocesser kring succébolaget Servicefinder. Här är småföretagarna som stod emot – och lyckades slippa betala.

Mansour Khalifa kom till Sverige från Libyen och har försörjt sig på flera olika sätt. Han har kört för Uber, jobbat som diskare och städare. 

Hans dröm var att få igång en egen arabiskspråkig e-handel som säljer mobilskal. 

För att få ihop pengar under uppstarten testade Mansour Khalifa att som egenföretagare dra nytta av den stora efterfrågan på RUT-tjänster via en enskild firma som sysslar med städning.

En bekant från tiden på Uber tipsade om tjänsteförmedlaren Servicefinder.

Det slutade med att Mansour Khalifa skrev under ett avtal på 12 månader. Han förband sig att betala 4.800 kronor plus moms varje månad. För det skulle han få tillgång till kontaktuppgifter till kunder som sökte städtjänster.

”Om jag fick ett antal stora uppdrag, som flyttstädningar, varje månad skulle det löna sig”, säger Mansour Khalifa.

Men de stora städuppdragen som han upplever att Servicefinders säljare utlovade kom aldrig. Mansour Khalifa hävdar att han under året med Servicefinder fått väldigt lite tillbaka. 

”Jag har betalat 72.000 kronor till dem. För det har jag fått kanske tre kunder som gett småpengar”, säger han.

Mansour Khalifa uppger att han försökt ta sig ur avtalet många gånger. Men av rädsla för att hamna hos kronofogden, eller i domstol, har han betalat. 

Breakits kartäggning visar att Servicefinder har varit inblandat i 166 rättsfall i svenska tingsrätter. Den stora majoriteten av dessa är tvister där Servicefinder dragit kunder som vägrat betala till domstol. 

För Mansour Khalifa gav den långa kampen nyligen upprättelse. Efter att ha tryckt på även hos chefer på Schibsted, som idag äger bolaget, fick han i januari beskedet. 

"Jag tog fighten med dem, hotade att själv gå till domstol och kontaktade alla jag kunde på Schibsted. Nyligen fick jag tillbaka nästan allt", säger Mansour Khalifa som uppger att Servicefinder betalade tillbaka 66.000 kronor. 

Det finns även enskilda personer som har lyckats vinna när Servicefinder stämt dem i domstol.  

En småföretagare i Spånga, som likt Mansour Khalifa drev en enskild firma, vägrade att betala eftersom han kände sig lurad efter att ha tecknat avtal via telefon. 

2015 blev han stämd i Stockholms tingsrätt. Servicefinder krävde då 75.288 kronor, plus ränta, för utebliven betalning gällande ett årsabonnemang. 

”XX har inte köpt den tjänst som Servicefinder grundar sin talan på. Servicefinder har inte fullgjort sin del av avtalet", skrev hans advokat till domstolen. 

Tingsrätten gick på småföretagarens linje, och slog i början av 2016 fast att han slapp betala.

Servicefinder valde då att överklaga till Svea Hovrätt. Beskedet därifrån landade i april 2016.

”Hovrätten ger inte prövningstillstånd. Tingsrättens avgörande står därmed fast”, skriver hovrätten i sitt beslut. 

Därmed blev småföretagaren, nära fem år efter att han först kom i kontakt med Servicefinder, fri från kraven som hängt över honom. 

Mansour Khalifa är i dag arbetslös och går svetsarutbildning. Han ser tillbaka på tiden med Servicevinder som ett förlorat år. 

"Jag fick slut på pengar och kunde inte driva min e-handel. Mobilskalen som jag köpte in passar inte till de nya modellerna, så det är tufft". 

Servicefinders tre grundare fick dela på minst 68 miljoner kronor när Schibsted köpte de sista 30 procenten av bolaget i slutet av 2016. Läs Breakits kartläggning de många rättsprocesserna kring Servicefinder här, där bolages vd och medgrundare svarar på kritiken.

LÄS MER:  Servicefinders okända baksida – har tvingat över 100 till domstol

LÄS MER: Svart på vitt: Så mycket gav Schibsted för Servicefinder

LÄS MER: Ljög för föräldrarna och hoppade av skolan - nu cashar trion in

LÄS MER: Vinstexplosion för Servicefinder 

Läs mer