Sök

Annonssamarbete med BERGHS

4 trender från CES varje marknadsförare borde ha koll på

Berghs School of Communication

Johan Svensson

Johan Svensson

Krönikör

Vi som jobbar på Berghs besöker ofta intressanta konferenser och event och kommer att rapportera från dem här på Breakit. Först ut är Tobias Lundqvist, Programansvarig för Digital kreatör/Digital Strateg (DSK) på Berghs som här rapporterar om sitt nedslag på technördarnas paradis CES i Las Vegas.

 

Skärmavbild 2017-01-14 kl. 16.42.08.png

Amazon har tagit ledningen inom röststyrning
Framtiden låg framför Apples fötter. Med Siri i alla iPhones hade man tagit täten inom röststyrning och den enda seriösa utmanaren såg ut att bli Google. Men i och med lanseringen av röstassistenten Alexa tog Amazon en stor del av kakan och på årets CES hittar vi den i hörlurar, kylskåp, bilar, mediaspelare, lampor, dammsugare, babymonitors, luftrengörare, routrar, telefoner, TV-apparater, högtalare, en och annan robot samt i mycket annat. Apple och Google har fått en seriös utmanare inom röststyrning. Viktigt att veta för teknikorienterade marknadsförare som vill bygga nästa Nike+.

Skärmavbild 2017-01-14 kl. 16.30.43.png

Ditt nästa skyltfönster är en skärm
Flera företag visade upp sina prototyper på transparenta skärmar i skyltfönster-storlek. Snart kommer du på ett kostnadseffektivt sätt placera rörlig information framför produkterna i skyltfönstret. In kombination med en rörelsesensor skulle du då kunna följa fönstershopparna med relevanta budskap om produkterna de tittar på. Eller kanske ha en animerad publik framför rockstjärna-skyltdockan i JC:s skyltfönster?

Skärmavbild 2017-01-14 kl. 16.31.18.png

VRevolutionen är här – och alla vill leda den
För första gången var det fler VR-headsets än TV-apparater på CES. I vart och vartannat bås visades någon form av VR-relaterad produkt upp. Minnet från hur hajpat 3DTV var på CES för några år sedan lämnar kanske en sur eftersmak i munnen, men detta känns onekligen som något annat. VR-upplevelserna får besökarna att skratta, skrika och flämta – något 3DTV aldrig kom i närheten av. Det är tydligt att nyhetsvärdet av att skapa en VR-app snart är över och att det inte automatiskt skapar rubriker. Snart kommer vi marknadsförare behöva skapa verktyg och upplevelser som levererar värde på riktigt. Vilken tur då att flera företag, med HTC i täten, visade upp sensorer som nu går att bygga in i produkter. Förvänta dig att se detta användas på alla mässor av storlek under 2017.

Skärmavbild 2017-01-14 kl. 16.29.58.png

Storebror ser ditt ansikte
Ansiktsigenkänning är inte en ny teknik, men nu har den blivit ordentligt användbar. Företag som Modiface ger alla med en telefon möjlighet att sminka, plastikoperera eller ändra färg på ögonen digitalt. Resultatet är imponerande och flera företag har redan gjort tekniken till en del av sin digitala marknadsföring. Svenska eye tracking-företaget Tobii var givetvis på plats och visade hur deras teknik kan användas för att lista ut vilka produkter i hyllan som en kund tittar på. Viktig information för ICA-handlaren som vill optimera sin butiksupplevelse.

Detta är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer