Sök

Widespace sparkar tre toppchefer – "Ett led i vår omorganisation"

Widespace

Patrik Fagerlund, vd på Widespace samt CTO:n Ilkka Lassila. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Widespace sparkar flera höga chefer, kan Breakit avslöja.

Det förlusttyngda annonsteknikbolaget Widespace är inne i en stor omvälvning. Bolaget, som tagit in över 200 miljoner kronor i riskapital, jagar lönsamhet.

I somras lades ett stort varsel – och verksamheten har delats upp i två ben. Ett som ska sköta annonsaffären mot byråer och annonsörer samt ett som ska försöka sälja in dess teknikplattform till andra.

Nu slår organisationsförändringen igenom även på högsta nivå.

Enligt Breakits uppgifter informerades personalen i går om att tre toppchefer, som alla ingått i ledningsgruppen på Widespace, får gå. Det handlar om bolagets teknikchef (CTO) Ilkka Lassila, dess marknadschef och chefen för affärsstrategi.

”Det är ett led i vår omorganisation, då vi inte längre har samma behov av de funktionerna”, säger Patrik Fagerlund, vd för Widespace, när Breakit når honom via telefon.

Istället för en central ledningsgrupp ska de två olika benen ha var sin ledning.

”Dessa affärer är relativt olika”, säger Patrik Fagerlund.

Widespace, grundat 2007 har en imponerande tillväxt bakom sig. Framförallt kommer intäkterna från det globala nätverk för mobilannonsering som Widespace har byggt.

Samtidigt har förlusterna bara ökat år för år, vilket gjort bolaget beroende av riskkapital.

Widespace har i dagsläget kontor i 10 länder, bland annat i Sverige, England, Frankrike och Bangladesh.

Patrik Fagerlund vill inte uppge några exakta siffror för 2016.

”Vi har inte haft samma dramatisk tillväxt som tidigare, men vi är hyfsat nöjda".

Går ni fortfarande med förlust?

”November och december var positiva månader, men i övrigt kommenterar jag inte siffrorna förrän vi har kommunicerat dem".

Läs allt om Widespaces utmaningar – och planen för lönsamhet – här.

Läs mer