Sök

Efter två års hemlighetsmakeri - nu lanserar Bruce sitt digitala gymkort

Bruce

Magnus Elm och Anton Holmquist har grundat Bruce. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Vi har sett det som en utmaning att bygga en startup och nå break even helt utan riskkapital”.

Idén till Bruce föddes ur frustration. Magnus Elm hade ägnat tre år åt att resa jorden runt efter att ha sålt ett bolag, sin lägenhet och “alla onödiga prylar”. Men något han inte hade lyckats med under den här tiden var att frysa sitt konto hos gymkedjan Sats - som därför hade rullat på.

“Jag hade ringt och mejlat flera gånger. De skulle ha intyg från en revisor och allt var så sjukt stökigt. Jag kände mig som en påse pengar och undrade varför ingen hade gjort det här bättre”, säger han.

Det var på flyget hem till Sverige igen från Kalifornien som han kom på Bruce, ett digitalt gymkort som användarna kan använda på flera olika träningsställen - helt utan bindningstid.

“Jag ville träna yoga, kickboxning och klättra och funderade också på varför jag inte kunde få allt i ett kort”, säger han.

Det var för tre år sedan, och han kände vid det tillfället inte till att företag som det amerikanska Classpass, med en sådan tjänst, redan fanns.

“Men det spelade inte så stor roll, jag ville göra det jag var sugen på att göra oavsett. Vi har sagt från början att vi inte ska 'göra en classpass', vi tycker inte om deras affärsmodell som bygger på att bli så stora som möjligt på kort tid och sedan dominera marknaden genom att konkurrera med studiorna”, säger han.

I två år har han och medgrundaren Anton Holmquist, som var med och grundade prisbelönta appbyrån Monterosa som såldes 2012, byggt produkten under en del hemlighetsmakeri.

I september släppte de en betaversion och för ett par veckor sedan öppnade de Bruce för allmänheten.

Under de två år som de byggde plattformen hann också konkurrenten Fitnesscollection, som erbjuder en liknande tjänst, lansera.

Men Magnus Elm tror att det finns plats för mer än en gymstartup på marknaden. Dessutom menar han att tjänsterna skiljer sig åt på en rad punkter. Dels i hur de ersätter de studios som deltar och dels hur tillgängliga klasserna är för användarna.

Ett träningskort hos Bruce kostar 890 kronor i månaden, en hundring mer än konkurrenten. Av de pengarna går 70 procent tillbaka till gymmen, viktat på hur mycket det kostar att träna på varje ställe.

“Vi vill göra en kvalitetstjänst och inte suga ut studiorna genom att betala för dåligt. Vi vill snarare bli deras samarbetspartners. Samtidigt vill vi också utmana de stora gymkedjorna. Man märker redan nu att vi och våra konkurrenter fått saker att hända, gymkedjorna har börjat öppna upp för mer flexibla medlemskap nu”, säger Magnus Elm.

Bruce har medvetet valt att bygga hela produkten utan att ta in något riskkapital.

“Vi är självfinansierade och kan fokusera på att bygga en grymt bra produkt utan att bli stressade av några investerare. Både jag och Anton vet också av erfarenhet att det är enkelt i en startup att börja fokusera på annat, som marknadsföring och att få in användare. Vi tror att sättet att ta sig framåt är att ha bäst produkt”.

“Tar du in fem affärsänglar så är det lätt att åsikterna börjar gå isär efter några månader och då tar det mycket energi och kraft att diskutera det. Sen är det så klart kul att behålla många andelar i bolaget själv”, säger Magnus Elm.

De två grundarna ser det också som en utmaning att bygga en startup och nå break even utan att ta in något riskkapital

När når ni dit?

“Vi har kommit en bra bit på vägen. I september kom vi till en punkt där vi kunde börja ta ut löner, även om de inte är marknadsmässiga än. Om 3-6 månader kan vi vara där”, säger han.

Under 2017 räknar Bruce med att omsätta mellan 3 och 5 miljoner kronor, om det inte blir så att man trots allt tar in riskkapital.

“När vi hittar modellen vill vi skala. Vi har hittat en modell, men vi har inte slipat den tillräckligt väl. När vi känner att vi har det kan det vara intressant att ta in kapital, dyker rätt person upp är vi alltid öppna att diskutera”, säger Magnus Elm.

I nuläget har Bruce enligt Magnus Elm en bra bit över tusen användare och växer varje månad.

“Vi växer helt utan marknadsföring. Vårt mål har hela tiden varit en organisk tillväxt för att folk rekommenderar tjänsten till varandra”.

Vad har ni för mål?

“Långsiktigt är det att bygga världens bästa träningsmedlemskap.  Vi är också sugna på att gå internationellt, men ser det inte som ett självändamål”.

En annan entreprenör som driver ett bolag med en snarlik idé är Tom Xiong. Han lämnade Sverige för att bygga sin startup Move Shanghai i Kina och tog nyligen in 2,7 miljoner kronor i riskkapital från Lendo- och Kry-grundaren Fredrik Jung-Abbou.

Transparens: Anton Holmquist har även ett mindre aktieinnehav i Breakit. 

Läs mer