Sök

Splays Sverigechef Edit Brunner får gå - mediehuset lägger om strategin

Edit Brunner och Vigor Sörman.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Edit Brunner lämnar Splay och posten som Sverigechef.
"Klokast att gå skilda vägar", kommenterar bolagets grundare och vd Vigor Sörman.

Edit Brunner tog över som chef för Splays svenska verksamhet för drygt ett år sedan. Nu lämnar Edit Brunner sitt uppdrag.

“Det blev klart under julhelgen”, bekräftar hon själv.

Splays medgrundare Viktor Linnell har redan tagit över ansvaret för den svenska verksamheten. Orsaken till chefsbytet är att Splay nu är på väg att byta inriktning på bolaget. Bolaget startades som ett nätverk för youtubers och är idag störst i det segmentet tillsammans med United Screens i Norden.  

“Vi håller just nu på att sjösätta vår nya strategi. Ganska tidigt i den processen så blev det tydligt att Edits roll skulle förändras mot hur den sett ut tidigare”, kommenterar Vigor Sörman förändringen och fortsätter:

“Då kändes både Edit och jag att det var klokast att gå skilda vägar”.

Han vill inte ge några mer detaljer kring vad den nya strategin innebär:

“Vi kommer att lansera nya spännande affärsområden men jag ber att få återkomma längre fram om detta”, är Vigor Sörmans enda kommentar kring detta.

Edit Brunner har jobbat drygt två inom Splay-koncernen och det senaste året alltså som Sverige-chef. Närmast ska hon vara föräldraledig men siktar sedan på att komma tillbaka till mediebranschen på en chefspost:

“Det hoppas jag verkligen, det behövs fler kvinnliga ledare inom digitala mediabolag. Där hoppas jag absolut kunna bidra med min kompetens”, säger hon.

Splays svenska verksamhet omsatte 2015 47 miljoner kronor och gjorde en förlust på drygt 5 miljoner kronor. Bokslutet för 2016 är inte offentliggjort. Spalys största ägare är mediekoncernen MTG med drygt 80 procent av aktierna.

Läs mer