Sök

Därför slåss techjättarna om fejkblod och köttlösa burgare

Impossible FoodsBeyond MeatFoodtech

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Kända techentreprenörer – och en köttproducent – vill få oss att äta mer växter. Breakits Camilla Björkman är i USA och har hittat deras dolda vapen.

Jag befinner mig just nu i Miami och sitter på en hamburgerkedja på turiststråket Collins Avenue. Framför mig ligger resterna av en hamburgare gjord på nötkött med extra allt.

Det är lika bra att erkänna: jag är inte bara onyttig (och inhuman, enligt vissa) utan hopplöst passé. Rött kött är ute – och går man efter var några av USAs mest kända techentreprenörer de senaste åren investerat sina pengar lär vinden inte vända i första taget.

Trenden stavas växtbaserad mat och har hängt med ett bra tag nu. Men under 2016 slog den till på riktigt, samtidigt som USAs två mest omtalade startups inom fejkat kött visade att de kunde ta ut sina produkter på marknaden:

# Impossible Foods, som tar fram växtbaserade alternativ till kött, lanserade en extremt hajpad, "blodig" burgare. Den serveras nu på ett fåtal, hippa restauranger i USA. Bill Gates, Google Ventures och Hongkongbaserade Horizon Ventures (som bland annat investerat i Spotify, Facebook och Skype) är några av investerarna som tillsammans skjutsat in 182 miljoner dollar.

# Konkurrenten Beyond Meat rullade samtidigt ut sin version av växt-hamburgare i mataffärer och på en vegetarisk snabbmatskedja. Hur mycket kapital företaget tagit in (från bland andra Twitter-grundarna Biz Stone och Evan Williams, liksom Bill Gates) är inte offentligt. Intressant är dock att Tyson Foods – en av världens största köttproducenter – i höstas köpte fem procent av aktierna i bolaget.

Här i Miami ser jag visserligen ingen växtboom – på sin höjd hittar jag några vegoalternativ på menyn – men intresset ökar snabbt. Idag vet de flesta att kött varken är bra för hälsan eller miljön, och många tycker synd om djuren. Det har lett till fler vegetarianer och veganer både i USA och i Sverige. På Facebook växer grupper om vegomatlagning. Själv har jag drastiskt skurit ner på kött – burgaren var ett av få semesterundantag.

Därför är jag övertygad om att det vi nu ser bara är krusningar på en jättevåg. Och det mest spännande är just vapnet dessa startups använder för att vinna matkriget. Vilket tar oss tillbaka till min numera tomma tallrik.

För att få massorna att bli veganer räcker det nämligen inte att sälja veganmat som man gjort hittills – som torra smulor i frysförpackning eller på café med batikfärgade draperier och yogamattor. Till och med ordet "vegan" kan vara så politiskt laddat att det avskräcker.

Knepet är istället att ta avstamp i det käraste USA har: burgaren. Komplett med odlat blod, trendkockar vid spisen och en sociala medier-strategi som ger hundratusen följare.

Det är det som får riskkapitalpengarna att regna över plantorna. Möjligheten att vara först med receptet som till slut får västvärlden att byta kor mot grönt, på ett sätt som inte gjorts hittills.

För min del blir det dock ingen high-tech-burgare – till solkustens restauranger har den alltså inte nått. I stället får jag på hemmaplan sätta tänderna i svenska köttsubstitutet Oumph. Nästa investerare – Scan?

… och tre snabba från Miami:

1. Miami är tydligen USAs näst mest entreprenöriella stad, läser jag hos TechCrunch som refererar till The Kauffman Index. På första plats kommer Austin.

2. Uber Eats med flera utmanar inte bara vanliga restauranger. Jag beställde mat både till hotellrummet i stället för roomservice – och direkt till min solstol på stranden. Lyx.

3. Alla, verkligen alla, entreprenörer som kommit någonstans i USA har skrivit en biografi slash handbok i hur man lyckas. Jag älskar det. Denna resa blev det e-handelsdrottningen Nasty Gals grundare Sophia Amorusos bok #Girlboss. Rekommenderas.

Läs mer