Sök

Startade eget i Spanien – nu säljer han sitt bolag för hundratals miljoner

EQTAdamostarta eget

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Som 24-åring flyttade Fredrik Gillström till Barcelona för att bli bredbandsentreprenör. Nu, 12 år senare, säljer han sin baby till EQT för ett hemligt belopp i storleksklassen 300-400 miljoner kronor.
“Det är en bra affär för mig”, säger han till Breakit.

“Du får ursäkta att det är en massa skrik i bakgrunden.”

Den svenske entreprenören Fredrik Gillström befinner sig på “Andys lekland” när Breakit når honom på onsdagsförmiddagen. Vanligtvis bor han i Barcelona, men befinner sig på tillfälligt julbesök i Sverige. 

“Jag har en massa barn och morföräldrar som vill träffa dem. Så jag åker hem på somrarna och vintrarna.”

I Sverige är Fredrik Gillström något av en doldis. Det är inte speciellt konstigt. Redan 2004, blott 24 år gammal, lämnade han Sverige för att starta bolag i Spanien. Idén den gången var att sälja olika typer av bredbandstjänster i Sverige – men driva hela verksamheten från Barcelona.

Tack vare Spaniens låga kontorskostnader, arbetsgivaravgifter och skatter skulle hans bolag, Adamo, pressa priserna på den svenska bredbandsmarknaden.

“Det svenska exportrådet hade gjort en utredning av var det är bäst att driva företag och var svenskar helst vill jobba. De kom fram till att Barcelona och Ibiza var bra alternativ. Så jag valde Barcelona eftersom det kändes mest business.”

Affärerna gick inledningsvis bra, men marginalerna på den svenska bredbandsmarknaden pressades snabbt. 2008 beslutade sig Fredrik Gillström för att sälja av den svenska verksamheten, som inkluderade 17.000 kunder, till Bredband2.

“Det var en fruktansvärd marginalpress inom bredband i Sverige då. Så det blev ingen jätteaffär, men vi fick betalt och det blev en exit.”

Nu, åtta år senare, har Fredrik Gillström genomfört en ny, betydligt större exit.

Ett par år efter försäljningen av svenska Adamo startade den svenske entreprenören ett nytt bredbandsbolag - fast den här gången riktat mot spanska kunder. Lokala investerare gick in med startkapital vid uppstarten och bolaget började därefter själva dra fiberuppkoppling till spanska hushåll, främst i Katalonien. Bolaget, som också heter Adamo, blev bland annat först med att sälja 100mbit-anslutningar i landet.

“Vi har hela tiden försökt pusha gränserna för vad som är snabbt internet”, förklarar han.

Adamo, som har varit lönsamt sedan starten, har sedan dess dragit bredband till drygt 100.000 hem i Spanien. Bolaget omsätter i år 75 miljoner kronor – vilket gör dem till en förhållandevis liten aktör på marknaden.

Nu står det klart att bolaget har fått nya ägare som ska hjälpa bolaget att växa ytterligare - riskkapitaljätten EQT:s fond Eqt Mid Market har köpt upp bolaget.

Hur mycket EQT betalar vill Fredrik Gillström inte avslöja, men enligt EQT själva ligger en typisk investering för den här fonden i spannet mellan 40 och 75 miljoner euro. Det motsvarar cirka 380 till 720 miljoner kronor.

Enligt EQT ligger den här investeringen i den nedre delen av spannet, men att man ser "potential att investera mer allt eftersom bolaget växer".

“Det är en bra affär för mig, men framför allt är det en rolig affär, för det här gör jag kan jobba med ett fantastiskt roligt affärsprojekt de närmaste åren”, säger Fredrik Gillström.

Fredrik Gillström var innan affären majoritetsägare i bolaget tillsammans med sina fyra kollegor i ledningsgruppen. De kommer alla att återinvestera majoriteten av pengarna de får loss i bolaget, men kommer framöver enbart äga cirka 20 procent av bolaget tillsammans.

“Vi som är aktiva kommer stanna som delägare. Det vi är mest exalterade över är att vi får in EQT med all deras kunskap och erfarenhet inom fiberbranschen, samt deras resurser. Vi kommer att växa betydligt mer de närmaste åren.”

Du var bara 24 år när du bestämde dig för att flytta till Spanien och starta bolag. Hur gick tankegångarna då egentligen?

"Jag hade drivit lite företag innan och hade försökt starta ett bredbandsbolag i Sverige. Men det är en ganska personaltung bransch och Barcelona visade sig vara ett tacksamt ställe att driva servicecenter på. Även nu har exempelvis Apple sin europeiska kundtjänst i Barcelona och Comhem har folk där. Det passar bra att ha kundtjänster och bolag som är personalintensiva här."

Var det svårt att starta eget i Spanien?

"När jag startade det första 2004 var det väldigt byråkratiskt. Men 2010, när vi startade om, hade de förbättrat det en hel del. Så det har blivit avsevärt mycket lättare."

Läs mer