Sök

De satsade studiebidraget på sin e-handel - nu ska de utmana drakarna

BygghemmaProteinbolaget

Mårten Åkeson och Adam Gillberg. Foto: press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

De satte upp sin e-handel i ett studentrum under gymnasietiden. Fyra år senare får Proteinbolaget in Bygghemma-grundaren som delägare och siktar nu på att spränga 100-miljonersvallen.

Mårten Åkeson och Adam Gillberg växte båda upp i Karlskoga och hade båda sedan barnsben drömt om att driva bolag. Båda hade entreprenörer i släkten som de såg upp till.

“När vi var 15 flyttade vi båda till Västerås för att plugga flygteknik på gymnasiet. Då fanns det också en hel del fritid att hålla på med träning och liknande”, säger Mårten Åkeson och fortsätter:

“Vi har båda alltid sålt allt möjligt. Så i Västerås började vi köpa större mängder kosttillskott som vi sedan sålde till de andra i elevbostaden, så att vi fick vårt egna gratis”.

Där hade ett frö till det som idag är Proteinbolaget fötts. Sista terminen på gymnasiet bestämde de sig för att bilda ett bolag ihop, en e-handel som sålde kosttillskott och träningstillbehör.

Till en början fungerade Mårtens studentrum på 24 kvadrat både som lager och kontor.

“Vi flyttade ut min soffa och ställde in ett skrivbord ”, säger han.

När de väl tagit studenten flyttade de tillbaka till Karlskoga och Adam Gillbergs föräldrars källare fick fungera som lager under ett års tid. Samtidigt som de drev Proteinbolaget jobbade de båda heltid med andra jobb, men lade alla kvällar och helger på e-handeln.

Efter ett år med dubbelarbete i källaren öppnade de en fysisk butik i Karlskoga där de sålde produkterna, och kunde på så sätt ha ett större lager och samtidigt finansiera e-handeln med försäljningen från butiken. Efter ett tag kunde de öppna butik och lager på 200 kvadrat i centrala Karlskoga.

“Men i somras stängde vi den fysiska butiken eftersom vi har byggt upp ett nytt e-handelslager nu. Att köra både fysisk butik och e-handel på olika ställen tog väldigt mycket kraft, så nu koncentrerar vi oss enbart på e-handel”, säger Mårten Åkeson.

Idag är Mårten och Adam 23 respektive 24 år, har fem heltidsanställda och omsätter 12 miljoner kronor. För 2016 räknar de med att göra ett nollresultat.

Fram tills nu har de finansierat verksamheten helt på egen hand. Uppskattningsvis har de lagt ungefär 100.000 kronor per person på Proteinbolaget.

“Att bygga, expandera och växa kostar fruktansvärt mycket. Vi hade inga pengar, i början levde vi på 1.050 kronor per månad i studiebidrag. Varje lön vi fått har vi pumpat in i bolaget. Vi har fått se till att det går runt, och det har gått med vinst från och till genom åren”, säger Mårten Åkeson.

Förutom brist på kapital är de helt självlärda både när det kommer till bolagsbyggande och e-handel.

“Man har läst mycket och försökt bilda sig en uppfattning om saker. Man får inte vara rädd att försöka och man måste våga satsa alla pengar man har. Sen måste man så klart också brinna för det man gör. Vi tycker att det här är väldigt roligt och ser entreprenörskapet som en livsstil”, säger han.

Men nu börjar ett nytt kapitel i Proteinbolagets historia. Nyligen gick e-handelsbolaget Bygghemmas grundare Patrik Rees in med nära 5 miljoner kronor i bolaget, till en värdering på drygt 10 miljoner kronor, något som Di Digital var först med att rapportera om.

Investeringen sker via investeringsbolaget E-Business Partner som Rees grundat ihop med Bygghemmas före detta finanschef Nils-Olof Lindersson och före detta sälj- och marknadschefen Olof Svensson. Verksamheten har byggts upp efter det att Bygghemma såldes för 900 miljoner kronor till familjen Ax:son Johnsons investmentbolag Nordstjernan under 2014.

För Proteinbolaget innebär investeringen att man nu satsar på att mångdubbla omsättningen under en femårsperiod.

“Så här mycket pengar har vi aldrig haft att röra oss med. Vi har vårt eget varumärke Gaam nutrition som vi kommer fortsätta att produktutveckla. Vi kommer också lägga mycket pengar på marknadsföring, se över hela plattformen och få in ett riktigt affärssystem”, säger Mårten Åkeson.

Målet är att bli en av de stora spelarna på marknaden och utmana de stora drakarna: Gymgrossisten, Svenskt kosttillskott och MM Sports.

“Det betyder jättemycket för oss att vi får in E-Business Partner. Först och främst är det en stämpel på att vi har gjort något bra, att de är intresserade av att verkligen gå in och jobba med oss”.

“Det är bättre att äga lite mindre av ett stort bolag än mycket av ett mindre. Jag tror att vi har gjort en jäkligt bra affär, och att vi kommer kunna driva det här till en omsättning på långt över 100 miljoner kronor”, säger Mårten Åkeson.

Läs mer