Sök

ENT lägger korten på bordet: ”Vi behöver förtydliga vår roll”

ENT

Sanny Ekstrand är ENT:s nye chef. Foto: TV4.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så ska talangnätverket ENT föryngra TV4. För Breakit berättar den nya chefen Sanny Ekstrand vad planen egentligen är för storsatsningen.

Han började sin karriär som säljare på det lilla tidskriftsförlaget E+T i slutet av 90-talet. Sedan dess har medieräven Sanny Ekstrand jobbat på bolag som Dagens Nyheter, Swilkenbridge och TV4 – men även på startups som Epidemic Sound och United Screens. 

Sedan i somras är det han som styr TV4-gruppens talangnätverk ENT. 

”Jag har en stor passion för digital rörlig bild. Här får jag jobba med både innehåll och det kommersiella, vilket är väldigt roligt”, säger Sanny Ekstrand. 

Breakit träffar honom över en bit lax på TV4:s huvudkontor i Värtahamnen. Ett kontor som just nu är något av en byggarbetsplats på grund av en omfattande uppfräschning. 

Vad som ska bli ENT:s egna utrymme är under uppbyggnad.

Lite här och där syns stora siffror i form av guldfärgade heliumballonger. Vi passerar en tvåa och några nollor som har spridits över det öppna kontorslandskapet. 

Tillsammans har de dagen innan bildat det mäktiga talet 2.000.000. Det står för hur många användare som valt att registrera sig på TV4 Play efter att landets största kommersiella tv-kanal infört obligatorisk inloggning för sitt gratismaterial på internet.

Det är i ljuset av de guldfärgade sifferballongerna som talangnätverket ENT ska betraktas. Grundtanken är att stötta TV4 – som i sin tur ska slussa användare till betal-tv-bolaget C More.

”Vi ska bidra så mycket som möjligt till TV4:s övergripande digitala strategi. Det handlar om att bidra med tittande, innehåll och även addera kommersiella ytor”, säger Sanny Ekstrand. 

Redan våren 2015 kunde Breakit avslöja TV4:s planer på att skapa ett talangnätverk, liknande MTG:s Splay. När satsningen, kallad ENT, presenterades skarpt förra hösten fanns flera Youtube-stjärnor med. I branschmedierna och även här på Breakit har ENT målats upp som ett Youtubenätverk som konkurrerar med United Screens och Splay. 

I den jämförelsen är ENT en liten spelare. Men jämförelsen är helt fel, enligt TV4. 

”Jag upplever att vi hade en mycket tydligare bild internt om vad vi skulle göra än vad man hade externt. Vi behöver förtydliga att det handlar om att addera värde till och stärka TV4-gruppen som helhet”, säger Sanny Ekstrand. 

Tv-chefer världen över står i dag inför något av ett stup. Publiken blir allt äldre. Nya plattformar som Netflix tar för sig. De analoga reklamintäkterna kommer att sättas under press i allt högre utsträckning.

ENT är ett sätt för TV4 att nå de unga. Både genom att ta in profiler från sociala medier i kanalens innehåll och genom att erbjuda annonsörer exponering i de unga heta profilernas egna flöden. 

Ett exempel på det tidigare är Youtube-stjärnan Kristina "Keyyo" Petrushin, som värvades av ENT och blev Pär Lernströms sidekick i ”Talang". 

”Vi försöker att gå ifrån fokus på antal talanger och mängden visningar, och mer titta på vad vi kan bidra med till talangerna och hur de gifter sig med våra plattformar”. 

Hur det går rent försäljningsmässigt vill Sanny Ekstrand dock inte svara på. Resultaten särredovisas inte.

”ENT har en god tillväxt, men jag kommenterar inte det mer än så”, säger Sanny Ekstrand. 

I dag har ENT ett 80-tal profiler – och tre nya presenteras i dag.

"Vi har en bra tillväxt på talangsidan, men antalet är inte vårt huvudsakliga nyckeltal. I såfall är färre men värre är vår melodi", säger Sanny Ekstrand. 

Läs mer