Sök

Ericsson-chefens app nobbad - nu skjuter ägarna in nya miljoner

Keyflow

Foto: TT samt pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nattklubbsappen Keyflow ville ta in 50 miljoner i riskkapital men kom inte överens om priset - nu kör bolaget vidare på egen hand.

Nattklubbsappen Keyflow backas av en rad tunga investerare. Bland dem finns bland annat Ericsson-chefen Börje Ekholm, den tidigare H&M-chefen Fabian Månsson och grundaren till Dustin, Bo Lundevall. Även svenska dj:n och musikproducenten Alessandro "Alesso" Lindblad är delägare.

I början av sommaren planerade bolaget att ta in en finansieringsrunda på runt 50 miljoner kronor. Men i september beslutade styrelsen att tacka nej till de riskkapitalbolag som visat intresse.

“Vi hade en amerikansk investerare som ville gå in och några svenska, men vi valde att avvakta eftersom vi precis började få fart på användarökningen. Det drog till rejält under sommaren och vi började få ordning på produkten”, säger bolagets grundare och vd, Greger Hagelin, som också ligger bakom klädmärket Wesc, och fortsätter:

“Vi trivs bra med ägargruppen som vi har idag och försöker hålla kvar den så långt det går. Vi kände att det inte var läge ännu att ta in riskkapital”, säger han.

Enligt storägaren och den tidigare styrelseordförande Mikael Sahibzada var dock priset också en faktor:

“Vi tyckte inte att vi riktigt fick en värdering som motsvarar den potential som bolaget har”, säger han.

Nu har Keyflow beslutat att istället ta in 20 miljoner kronor via ett konvertibellån från nuvarande ägare. Under sommaren tog bolaget också in en bryggfinansiering på runt 4 miljoner kronor.

De senaste åren har Keyflow tagit in drygt 45 miljoner kronor i kapital och i den senaste rundan där befintliga ägare gick in värderades bolaget till 200 miljoner kronor.

Vid sommarens bryggfinansiering var värderingen dock bara en bråkdel av den summan, drygt 15 miljoner kronor.

“Vi satte en krona per aktie för att alla skulle kunna vara med, just för att slippa behöva ta in externa ägare. Skulle vi ha satt den högre skulle inte alla ha kunnat vara med. Någon kanske känner att den blev utspädd men vi har sagt att vi vill behålla ägandet. Det är en bra ägargrupp i nuläget”, säger Greger Hagelin.

Keyflows appar hjälper nattklubbar respektive gäster att hantera gästlistor och bordsbokningar. Affärsmodellen bygger på att bolaget tar en andel av gästernas bokningar.

I maj hade man 30.000 användare, sedan dess har användandet tagit rejäl fart och förra veckan nådde bolaget 100.000 användare i form av nattklubbsgäster världen över. Störst är tjänsten i Sverige, här finns 80 procent av användarna.

Nu är målet att nå 170.000 användare i Sverige till april nästa år. Då räknar man också med att kunna gå runt på hemmaplan.

Enligt Greger Hagelin ökar man just nu med 3.000 användare i veckan.

Hittills har huvudfokus legat på att bygga produkten, som dels består av en app för gästerna men också en app och ett affärssystem för klubbarna.

Nu ska tjänsten marknadsföras och det är där konvertibeln på 20 miljoner kronor kommer in.

“Vi ska satsa ännu hårdare nu och börja jobba med den digitala marknadsföringen. Vi ska se till att verkligen bli lönsamma i Sverige. Efter det kommer vi kanske att börja titta på extern finansiering igen”, säger Greger Hagelin.

Nu finns appen på nattklubbar i runt 50 städer. Nyligen gick den brittiska concierge-tjänsten Quintessentially in som delägare i Keyflow och nu håller Keyflow på att digitalisera deras tjänst som i nuläget är analog.

“Vi sjösätter samarbeten med dem i London, Paris, New York, Los Angeles och Stockholm. Vi ska migrera deras nattklubbskunder genom vårt system. För oss innebär det intäkter, för dem att de sparar både tid, pengar och service”, säger han.

Läs mer