Sök

Annonssamarbete med BERGHS

10 anledningar att önska sig VR-glasögon till julklapp

Berghs School of CommunicationVR

Johan Svensson

Johan Svensson

Krönikör

Häromdagen träffade jag Microsoft och eftersom jag är den ende som använder PC här på Berghs kände jag ett slags släktskap redan innan mötet. Efter mötet vill jag inget annat än att få bli adopterad.

Tänk vilken familj Bill Gates har skapat de senaste åren! Här finns svenska giganter som Niklas Zennströms Skype och Markus ”Notch” Perssons Minecraft. Här finns det svarta fåret Nokia från Finland och här finns sedan i somras världens största yrkesnätverk LinkedIn. Hetast i familjen just nu är HoloLens som av många spås bli den mest framgångsrika familjemedlemmen av dem alla. HoloLens är Mixed reality (MR), det vill säga Virtual reality (VR) och Augmented reality (AR) i ett. I väntan på att HoloLens kommer till Sverige får vi köpa VR-glasögon till varandra i julklapp och då kan det vara bra att få tips om vad vi ska göra med dem.

Gaby Backman och Olle Forneus, sidekicks och studenter på Digital Strateg/Digital kreatör (DSK) på Berghs School of Communication

Som krönikör här på Breakit har jag involverat Gaby Backman och Olle Forneus, två av de mest ambitiösa och talangfulla studenterna på Berghs School of Communication. Jag bad Gaby och Olle att dyka ner i ämnet VR och bidra med 10 aktuella insikter. 

1. En chans för kvinnor att ta sig in i den mansdominerade tech-världen

VR är en relativt ny bransch som kan tänkas domineras av kvinnor i framtiden. I USA drivs många VR-projekt av just kvinnor idag. Även om många tror att VR kommer att domineras av porr och spel så är det många kvinnor som försöker utöka möjligheterna för vad VR kan bli i framtiden. Ett exempel är artisten Björk, känd för att implementera ny teknik bakom hennes verk, som jobbar för fullt med att skapa VR-videos till låtarna på hennes nya skiva.

http://nymag.com/thecut/2016/09/virtual-reality-women-run-the-world-c-v-r.html

2. Skapa empati

"5 minuter i hemlöshet" av Göteborgs Stadsmission förmedlar en stark VR-upplevelse. Här agerar du som åskådare till ett förskräckligt liv på gatan. Det finns många exempel på hur välgörenhet och VR tillsammans skapar ett överväldigande verktyg för att nå ut till de som kanske inte annars berörs.

https://www.youtube.com/watch?v=7TxsCy99gos

3. 76 procent bättre inlärningsförmåga

Michael Bodekaer anser att framtiden för naturvetenskapliga ämnen kommer att påverkas positivt av VR-tekniken. Eftersom många skolor inte har tillgång till ett högteknologiskt laboratorium skapar detta möjligheter för att utvidga undervisningen. Ett experiment med studenter visade att effektiviteten av lärandet ökade med 76 procent i den virtuella världen. Bodekaer menar dock att det bästa resultatet visade sig vara en kombination av lärarledd undervisning och den virtuella världen där de såg en ökning på 101 procent i lärandet från innan.

Här är Michael Bodekaers Ted Talk i ämnet.

4. Handla mat i virtuella butiker

Varför finns det fortfarande folk som gillar att handla sina matvaror i en fysisk butik när vi har så många smarta matbutiker på nätet? Kan det tänkas vara att de gillar att ta på varorna? I den här visionen får kunderna en möjlighet att vrida och vända på varorna och faktiskt knata runt i en virtuell butik.

https://www.youtube.com/watch?v=-2UT2KcnJiE

5. Minska rädslan för sprutor genom att distrahera patienter med VR

Apoteket Hjärtat testar VR-appen Happy Place för att distrahera patienter från den faktiska nålen under ett vaccinationsbesök. William Hamilton, som är grundare till företaget Mimerse som står bakom appen Happy Place, menar att det såklart behövs mer forskning på ämnet men att appen kan användas som en demonstration för hur verktyget i framtiden kan användas. Mimerse har även framgångsrikt utvecklat andra självhjälpsappar som till exempel Itsy som hjälper till att lindra spindelfobi.

http://www.di.se/nyheter/virtuell-lek-botar-verkliga-problem/

6. Lansera en Jaguar

Jaguar lanserade sin första elbil i VR i Los Angeles och London samtidigt där alla deltagare fick följa samma story. De transporterades bland annat ut i rymdmiljö för att först få en överblick över den nya bilen. Ingenjören bakom bilen guidade besökarna genom del för del i den nya bilen. Den häftigaste delen av upplevelsen var enligt besökarna möjligheten att transporteras in i bilen och få kika på interiören.

http://vrscout.com/news/jaguar-ipace-car-launch-htc-vive/

7. Hotta upp spöktåg och berg- och dalbanor

Hur går det när en specialist i mindcontrol sätter sina händer på att designa en skräckupplevelse i VR? Thorpe Park är en nöjespark i London som har uppgraderat sitt spöktåg till en oförglömlig mardröm. Darren Browns Ghost Train blandar element från den fysiska världen med den virtuella för att göra upplevelsen ännu starkare. I framtiden kan även detta ses som ett alternativ för nöjesparker att kunna uppdatera sina åk utan att behöva bygga nya berg- och dalbanor.

https://www.youtube.com/watch?v=NMYyzgN6Mpo

8. Motverka känslan av isolering på vägen till Mars

NASA planerar en resa till Mars någon gång på 2030-talet. För att mildra effekten av isolering på den långa resan tar de hjälp av VR-startupen 8i:s utvecklare. Meddelanden som innehåller holografiska personer ska skapa en känsla av närvaro och känslomässig kontakt med den virtuella personen. Forskning görs för tillfället på University of Hawaii för att studera vilken påverkan VR kan ha för långvarig isolering. 

http://venturebeat.com/2016/10/13/8i-and-time-team-up-on-taking-holographic-buzz-aldrin-to-mars-in-vr/

9. Få dagens ungdomar att uppleva ABBA på riktigt

Många artister väljer att skapa VR-anpassade videos för att låta oss uppleva deras framträdanden på nytt. En uppmärksammad produktion som är på gång är ABBA:s VR-konsert. Med den vill de både föreviga konsertmöjligheten för de redan inbitna fansen men även locka en yngre målgrupp att uppleva ABBA – både rent musikaliskt men också för att ge möjligheten att känna av hela atmosfären kring uppträdandet. http://vrgeeks.se/3593/abba-goes-vr/

10. Mer livekänsla i liveevent

Intel köper VR-bolaget Voke som möjliggör livesändningar inom VR. Hett på tapeten är sportevenemang och modevisningar som tidigare gjorts. Tänk när exempelvis Apple släpper sina produkter i ett live-event inom VR och du har möjligheten att “ta” på produkterna innan dem finns ute i butik!

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.668979/intel-vr-live

Tack Gaby och Olle och tack till dig för att du läste vår tredje krönika. Glöm inte att anmäla dig till vår VR & Storytelling Unconference den 14 december.

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication
 

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer