Sök

Fyndsajten bantar bolaget - ett 20-tal anställda tvingas lämna

Fyndiq

Fyndiqs grundare: Micael Widell, teknikchef, Dinesh Nayar, vd, och Fredrik Norberg, marknadschef. Foto: Pressbild

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

E-handelsbolaget Fyndiq säger upp hela kundtjänstavdelningen. Den verksamheten ska i stället skötas av en underleverantör.

På tisdagen meddelade fyndsajten Fyndiq i ett pressmeddelande att de tittar på möjligheten att införa kundtjänst dygnet runt – med hjälp av en "tredjepart". 

Vad som dock inte framgår av pressmeddelandet är att bolaget, som kan liknas vid ett Ullared på nätet, varslar hela sin personalstyrka på kundtjänsten, totalt rör det sig om ett 20-tal anställda.

Enligt källor till Breakit ska bolagets HR-chef och operativa chef ha samlat hela gruppen på ett hotell och meddelat att kundtjänsten ska ersättas av konsulter.

Fyndiqs vd Dinesh Nayar bekräftar uppgifterna och säger att kundtjänsten nu ska läggas ut på en underleverantör. 

“Om vi ska kunna bemöta våra kunder räcker det inte med att svara på mejl och telefon mellan klockan 9-17. Vi tar nu hjälp av ett bolag som är specialiserade på kundtjänst", säger han. 

Enligt Fyndiq-chefen handlar det dock inte om en besparing - däremot en outsourcing.

“Det här är absolut inget sparpaket, snarare tvärtom. Vi tar en investering som innebär att vi kommer att utöka våra öppettider, vilket innebär större kostnader”, säger Dinesh Nayar.

Enligt uppgifter till Breakit ska Fyndiqs ledning inför beskedet ha skickat ut ett mejl om att de ville diskutera affärsplanen för nästa år. Beslutet ska ha väckt starka känslor internt och personer som varslats ska ha börjat gråta, enligt Breakits uppgifter.

“Jag tänker inte kommentera uppgifterna som ni har fått. Det är alltid jättetråkigt att varsla sina medarbetare, men ibland måste man göra det”, säger Dinesh Nayar.

Anser du att ni har skött varslet på ett korrekt sätt?
“Ja, det tycker jag. I samråd med fackförbundet har vi kommit överens om att arbetsbefria medarbetarna så att de kan söka andra jobb”, säger Dinesh Nayar och fortsätter:

"Ur ett bolagsperspektiv är beslutet rätt för oss. Ur ett humant perspektiv är det jättetråkigt".

I våras la Fyndiq sin utlandsexpansion på is, vilket resulterade att 28 procent av personalen sades upp. Här kan du läsa om vad Dinesh Nayar sa om beslutet då

Läs mer