Den här nyhetsanalysen publicerades 9 maj 2015.
På fredagen kom beskedet att Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och Blocket, har lagt ett bud på Sveriges största bostadssajt Hemnet.
Budet är på 1,5 miljarder kronor. Det får anses vara synnerligen generöst mot de fyra mäklarfirmor som i dag äger Hemnet. Jag har svårt att se att någon av dem skulle tacka nej.
Mer relevant är att ifrågasätta varför Schibsted är berett att betala så mycket. Storbolagen på Stockholmsbörsen värderas jämförelsevis till ungefär 17 årsvinster. Snittet för internetbolag är förstås i allmänhet högre men Hemnet är inte ett globalt socialt nätverk utan, trots allt, bara en bostadssajt i Sverige.
Den som vill förstå affären måste se på Schibsted som ett digitalt ekosystem av sajter som hjälper varandra, där Hemnet kan bli en synnerligen vital del. Koncernen äger utöver Aftonbladet och Svenska Dagbladet främst sajter med privatekonomisk anknytning som lånesajten Lendo, elavtalssajten Kundkraft, försäkringsjämföraren Compricer - och förstås Blocket.
Redan i dag skickar Schibsted stora mängder webbtrafik mellan sajterna, i synnerhet från Aftonbladet till de andra koncernsystrarna. Om Hemnet-affären går igenom öppnas till exempel möjligheten att slanga trafik därifrån till låneförmedlarna Mitt Bolån och Kundkraft - i högsta grad relevanta sajter för bostadsköpare.
Schibsteds plan på längre sikt är sannolikt att samla in stora mängder data om användarna i hela systemet för att konvertera fler besökare till betalande kunder, samtidigt som de publicistiska sajternas annonsörer kan rikta sina kampanjer mer exakt.
När hela det perspektivet tas med blir den till synes höga budsumman mer begriplig. Köpet av Hemnet är inte ett förvärv av en bostadssajt. Det är en investering i digital infrastruktur.