Sök

Annonssamarbete med BERGHS

10 anledningar att ta influencers på allvar

Berghs School of Communicationinfluencers

Johan Svensson, affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication.

Johan Svensson

Johan Svensson

Krönikör

Förr i tiden gick varumärken med en påse pengar till sin mediebyrå och bad dem att köpa reklamutrymme efter bästa förmåga och oftast utan krav på mätbar effekt.

Där och då hade de traditionella mediebolagen monopol på både innehåll och kanaler. Här och nu har de traditionella mediebolagen fått konkurrens av vanliga dödliga som blivit sina egna mediebolag med innehåll, kanaler och säljare i samma person.

De kallas för influencers och de blir allt fler och allt mer framgångsrika. Nu vill alla varumärken samarbeta med influencers. Dels för att synas i influencernas egna kanaler, dels för att influencerna ska synas i företagets kanaler och också för att influencers är riktigt vassa på att skapa snabbt innehåll för sociala kanaler.

Gaby Backman och Olle Forneus.

Som krönikör här på Breakit har jag involverat Gaby Backman och Olle Forneus, två av de mest ambitiösa och talangfulla studenterna på Berghs School of Communication. Jag bad Gaby och Olle att dyka ner i ämnet influencers och bidra med 10 aktuella insikter.

1. Influencers ersätter kändisar
Influencer marketing visar att det oftast ger större avkastning att satsa på influencers än det gör att satsa på kändisar. Kändisar vill ofta ha mycket betalt och många unga kan ha lättare att engagera sig med profiler som de kan känna igen sig i. Den brittiska youtubern Zoella livnär sig nu på sin kanal och många av hennes följare litar på henne då hon är jordnära.

http://www.mediaupdate.co.za/social/121841/how-smaller- influencers-are- powering-big- brands

2. PewDiePie släpper spel
Världens största youtuber, svensken PewDiePie, släppte nyligen ett spel som blev så populärt att det inte bara klättrade högst upp på listorna på App Store utan även fick servrarna till spelet att krascha. Med hela 48 miljoner följare i sin Youtube-kanal är det kanske inte så konstigt. Vad är det för spel då? Jo, det är roligt nog en slags Simsliknande variant på hur man bygger en karriär som youtuber. Förutom spelidén gör den starka retrokänslan och den lågupplösta grafiken spelet väldigt originellt.

https://techcrunch.com/2016/09/30/pewdiepiess-new-game-tuber-simulator-hits-the-top-of-the-app-store-crashes/

3. Vloggen är den nya bloggen
Vloggandet (videobloggandet) bara växer och växer och Therese Lindgren menar att vloggarna tog över bloggarna för att de visar en mer transparent verklighet av en influencers liv. Hon menar att de traditionella bloggarna ofta gömde sig bakom fina bilder och prat om mode. Therese tycker att videoformatet gör det väldigt privat. De som är störst på Youtube idag har blivit så stora tack vare att de har varit privata och delat med sig. Snygga videoinlägg ger inte bättre räckvidd utan det är faktiskt produktionerna som hon inte har lagt ner så mycket tid på som ger mest.

http://www.resume.se/blogg/nils-andersson-wimby/2016/10/12/videoblogg--intervju-med-therese-lindgren/

4. Influencern som utmanar samhällsnormer
Influencers får en ännu viktigare roll i samhällsutvecklingen och James Charles bryter mot könsnormer med stolthet. Som makeupguru visar han världen att det är tufft att bära smink även som kille. Med trygghet och mod gör han det lättare för unga personer att vara sitt verkliga jag.

http://www.thepearlpost.com/14562/entertainment/youtuber-of- the-month- james-charles/

5. Influencers - mer transparenta än varumärken?
Instagram-fenomenet Yogagirl visar att det skapas problem när vi bara delar positiva saker på sociala medier. Rachel Brathen, som hon egentligen heter, menar att det är viktigt att vara transparent och ärlig i allt du gör. Hon hade en gång lagt upp en bild på en drink och hennes följare blev dömande och besvikna på att hennes yogaprofil inte var ärlig enligt dem. Folk skapar en uppfattning av allt vi delar med oss av på sociala medier och denna bild inte behöver innebära hur verkligheten ser ut. Hon förstod snabbt att det är viktigt att dela även de mindre perfekta stunderna med sina följare då det ger stöd till människor i liknande situationer.

https://www.youtube.com/watch?v=950lAeiJ1zI

6. Musical.ly når yngre målgrupper
Nya plattformar växer fram och talanger föds med dessa. Musical.ly är en plattform som används för att skapa roliga musikklipp. Det som är speciellt med appen är att användarna når riktigt långt ner i åldrarna. Den är populär på grund av enkelheten att skapa underhållande innehåll och att vara kreativ men Musical.ly är också ett forum för att upptäcka musik. Lyssna på intervjun med Baby Ariel och Ariana Renee som är två av plattformens största influencers. Lärdomen man kan dra av dessa talanger är att det är väldigt uppskattat när man blir så känd att man skapa sin egen produktlinje.

https://www.youtube.com/watch?v=XZ_j0ALyYPE

7. Influencers skapar branschorganisation
Bloggare går samman för att skapa en branschorganisation för influencers. Det har länge varit en bransch där stora företag kunnat köra över små enskilda bloggare med billig reklam och fulsponsring. Tillsammans kan nu influencers jobba för bra arbetsförhållanden.

http://underbaraclaras.se/2016/11/02/influencers-of-sweden/

8. Bra realityformat
Internet Killed Television är en realityserie skapad av Charles Tippy som låter dig följa med in i hans mest intima stunder bland förlovning och tumöroperationer. Han ser det som att människor investerar tid i ditt liv och innehåll på din kanal. I dokumentären Vlogumentary följer vi bland annat Shay Carl Butler mannen bakom Shaytards som är en av Youtubes äldsta kanaler. Shay har påverkat många av hans vänner att börja vlogga och han betonar vikten av nätverkande och samarbete.

https://www.youtube.com/watch?v=4xb0I5VFEtY

9. Influencerns roll är att påverka
Traditionellt sett har det varit höga trösklar för att göra sig ett namn när det handlar om mat, restauranger och kokböcker. Man har varit tvungen att arbeta sig långsamt uppåt, känna rätt personer eller lyckats starta rätt mattrend vid exakt rätt tillfälle. Nu är det enklare, har du en riktigt bra idé och jobbar hårt kan du bli en riktigt framgångsrik influencer på kort tid. Du kan skapa intresse för din kokbok genom att laga recept från den och promota ditt befintliga varumärke genom storytelling. Känner du att ditt stora matintresse inte blir taget seriöst i den traditionella branschen p.g.a. exempelvis din låga ålder så är det inte ett problem.

http://www.bbc.com/news/business-36271043

10. Uppmärksamhet är valutan
Idag ligger nyckeln till framgång i att behålla människors uppmärksamhet. Den nya valutan blir därför att fånga uppmärksamhet och engagemang av dina fans. PewDiePie är en av världens mest inflytelserika personer, enligt Times. Med tolv miljarder visningar skapas det stora frågetecken kring ifall alla visningar är organiska eller köpta. Det ryktas därför om att youtubers kanske köper tittarsiffror för att upplevas populärare än vad de faktiskt är. Oavsett om det är sant eller inte så måste de ändå influencern leverera bra innehåll för att få tittarna involverade och vilja titta igen.

https://www.engadget.com/2016/11/03/did-pewdiepie-buy-youtube-views/

Tack Gaby och Olle och tack till dig för att du läste vår andra krönika. Missade du den första krönikan hittar du den här.

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer