Sök

Lämnade Telia efter skandalerna – ska styra upp ditt digitala liv

Zynapp

Erik Hallberg, Tomas Olsson och Marianne Lundgren-Précenth är en del av Zynapps ledning.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I det tysta har Zynapp byggt sin plattform under två års tid. Nu inleder bolaget – med Telias forne euroasia-chef Erik Hallberg i spetsen – sin kamp för att bli hela världens digitala superarkiv.
"Vi ska skapa en plattform som kan bli ledande i världen", säger Erik Hallberg till Breakit.

Vårt digitala liv – bestående av sms, chattar, bilder, appar och mycket mer – sväller. Det är de flesta eniga om. 

Hur vi ska strukturera all personlig data är något av en öppen fråga. Teknikjättar som Apple och Google erbjuder sina lösningar. Dropbox tjänar sina pengar på att tillhandahålla digitalt utrymme i molnet. 

Men det saknas någon som enkelt och smidigt kan ta ett grepp om all digital information som varje privatperson genererar. Det menar i alla fall teamet bakom startupen Zynapp. 

De har ägnat de senaste två åren till att bygga en plattform som ska skrapa ihop hela ditt digitala fotspår – allt från minsta sms till semesterbilderna från Mallorca.

”Vi lever i en värld där mer och mer blir digitalt och de stora drakarna, som Facebook och Google, erbjuder tjänster i vertikaler. Vi skapar en gemensam plats för alla dina sms, bilder och mejl i en oberoende plattform, som bara är din, säger Erik Hallberg som är relativt nytillträdd styrelseordförande i Zynapp. 

Det kan låta lite flummigt – eller komplext. Men helt kort funkar Zynapp (en plattform som du kopplar upp dig mot via en app) såhär: 

1. Insamling: Tjänsten suger in all din data, exempelvis mejl, dokument, kontakter, bilder, data från sociala medier och olika former av digitala konversationer. 

2. Lagring och analys: Datan lagras på ditt konto, och Zynapp kartlägger den för att länka samman all information. 

3. Användning: Tanken är att Zynapp ska hjälpa dig att hitta exakt vad du letar efter, oavsett i vilken form datan existerar med hjälp av smarta algoritmer. Säg att du vill hitta bilden som din kompis skickade från den där konsertkvällen för sex år sedan. Det ska gå att ordna med ett par knapptryck. 

”Oavsett vad det är ska du hitta det, och kunna agera direkt utan att själv behöva leta”, säger Erik Hallberg.

Han liknar tjänsten vid hjärnans synapser, alltså de kontaktpunkter som uppstår mellan den mänskliga hjärnans nervceller, vilket även har gett inspiration till namnet.  

”Det digitala fotavtrycket kommer att vara en av nycklarna till Zynapp. Det bygger likt det mänskliga minnet på associationer. Zynapp tänker som du tänker”. 

Bakom bolaget – som tagit in 20 miljoner kronor i startkapital står bland andra affärsmannen Mikael Solberg, känd som tidigare vd för klädimperiet RNB. Initialt gick projektet under arbetsnamnet ”My Life Diary”.

”Vi siktar på 100 miljoner användare av vår produkt världen över”, sade Solberg i en intervju med VF Näringsliv i samband med att bolaget i en spektakulär affär köpte Karlstad statshus för 51 miljoner kronor

Lokalerna i Karlstad är idag navet i Zynapps satsning, och det var Mikael Solberg som fick med Erik Hallberg i projektet. Först som rådgivare, och sedan som investerare och styrelseordförande.

Erik Hallberg har ett nära två decennier långt förflutet inom telekomjätten Telia bakom sig. 

Det första kommersiella samarbetsavtalet med Spotify, Telias satsning på tv över internet och investeringsenheten för techbolag ”Division X” är några av hans projekt. De sista åren på Telia var Erik Hallberg ansvarig för Telias skandalomsusade – och numera avvecklade verksamhet i euroasien

Svenska Dagbladet uppgav att han tvingades bort från toppjobbet på grund av ”tveksamma affärer i Nepal och Kazakstan”. Det stämmer inte, enligt Erik Hallberg själv. 

”Svenskan har inte ställt en enda fråga till mig, vilket är anmärkningsvärt. Mitt uppdrag var att skapa plattformar för en långsiktig och strategisk närvaro i euroasien. När Telias styrelse ville lämna euroasien, då måste jag som ledare kliva av. Jag bad Johan (Dennelind Telias vd, reds. anm.) att få lämna förra hösten. Vi hade en lång diskussion som ledde till att jag slutade innan sommaren”, säger Erik Hallberg. 

Förutom engagemanget i Zynapp, där Erik Hallberg är delägare, har han investerat i flera andra techbolag. Ett av dem är kortstartupen Fidesmo, där även Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson har gått in. 

”Jag tittar även en del på videostreaming och nya annonseringslösningar. Jag tror att jag har näsa för den förändring och de möjligheter som kommer med ny teknik”, säger Erik Hallberg. 

Zynapp går nu, efter två års utveckling, ut med sin produkt i beta. En bred lansering är planerad till första halvan av nästa år. 

Förutom startplåten på 20 miljoner har Zynapp säkrat upp finansiering på ytterligare 40 miljoner kronor, som ska betalas ut i flera omgångar. 

Förutom den uppenbara svårigheten att övertyga konsumenter världen över om förträffligheten i en ganska komplex tjänst möter bolaget även flera svåra frågor kopplade till säkerhet och personlig integritet. 

Varför skulle någon vilja ladda upp all sin personliga data till ett enda företag?

”Privacy är extremt viktigt för oss. Med många andra tjänster ger du bort ägandet genom att bara acceptera användarvillkoren. I Zynapp är det alltid din data, ingen annan än du äger den och vi kommer aldrig att använda den på något sätt.

Gedigen kryptering, och virtuella molnservrar i det land som användaren väljer, ska säkra att klåfingriga myndigheter (ni minns hur de amerikanska techjättarna gick till sängs med NSA?) hålls på armlängds anstånd. 

”Vi krypterar allt i båda ändarna, och kommer aldrig att öppna datan för någon annan än dig”. 

I dagsläget är affärsmodellen inte spikad. I skisserna finns ett flertal alternativ, bland annat en freemium-modell. Ambitionen som sålts in till investerarna är hög.

”Vi ska skapa en plattform som kan bli ledande i världen för att att hålla koll på ditt digitala fotavtryck. Vi hoppas att detta blir stort, hur stort det blir får framtiden avgöra, säger Erik Hallberg. 

Läs mer