Sök

Så byggde King-grundaren sitt miljardbolag: ”No bullshit”

KingCandy Crush

Riccardo Zacconi, vd och medgrundare av King, förklarar hur man bygger miljardbolag. Foto: Jonas de Lange

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Riccardo Zacconi, vd och medgrundare av King, menar att ärlighet vara längst i affärssammanhang.

King är ett av sveriges största spelbolag och har över 400 miljoner aktiva användare varje månad. På techkonferensen Sime i Stockholm var bolagets vd på plats för att dela med sig av sina lärdomar till nya entreprenörer.

Då gav han två konkreta råd. Det viktigaste, enligt Riccardo Zacconi, är att omge sig med kompetenta människor.

”Det vi gjorde för att minimera risken var att ta med oss folk som vi kände sedan tidigare, som vi visste var duktiga och som passade bra in i teamet. Vi har en grundargrupp som har jobbat tillsammans tidigare”, säger han.

Innan de startade spelbolaget King hade Riccardo Zacconi och hans medgrundare jobbat tillsammans på webbportalen Spray.

Ett annat viktigt element, berättar Riccardo Zacconi

”Vi är ett svenskt bolag så vi är väldigt konsensusdrivna, samtidigt är osämja centralt. Om en person inte håller med majoriteten vill jag alltid veta varför”, säger Riccardo Zacconi från scenen på Sime.

När Breakit pratar med honom efteråt berättar han att att King har en ”No bullshit”-kultur som gäller för både anställda, styrelse, ledning och aktieägare.

”Man måste prata öppet. Ingen bullshit och inga lögner. Om man tappar förtroendet för varandra en gång är det kört”, säger han.

Hur lyckas man behålla den objektiva och hårda synen på sitt arbete när man har jobbat länge med ett projekt?

”Man måste såklart vara passionerad över saker man tror på. Man ska fortfarande simma mot strömmen. Det jag menar är att om man tror att något inte är bra så måste man kunna säga det. Man måste behandla sina kollegor som de vuxna människorna de är”, säger han.

Läs mer