Sök

Efter Trumps seger - techjättarna tar krafttag mot fejk-nyheter

GoogleMeta

Foto: Kay Nietfeld/AP

Breakit

Breakit

Facebook går i Googles fotspår.

Sökjätten Google meddelande under gårdagen att man planerar att stänga ner sitt annonsverktyg för sajter som förmedlar påhittade nyheter.

Detta som en reaktion på den kritik som riktats mot techjättarna i spåren av det amerikanska presidentvalet - där techbolagens roll den senaste tiden diskuterats, att man ej tar ansvar för att påhittade nyheter sprids.

Nu meddelar Facebook att man beslutat sig för att följa Googles fotspår. Sociala medier-giganten meddelar att sajter och sidor som levererar fejkade nyheter inte kommer kunna spridas med hjälp av deras starka annonsverktyg.

Det rapporterar amerikanska medier.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg försvarade dock sin plattform så sent som igår. Då lät det så här:

”Av allt innehåll på Facebook är mer än 99 procent av vad folk ser autentiskt. Bara en väldigt liten del är fejkade nyheter och bluffar. De som existerar är inte begränsade till en politisk åskådning, eller ens till politik. Sett till det stora hela, detta gör det extremt osannolikt att bluffar ändrade utgången i detta valet”, skriver Mark Zuckerberg.
 

Läs mer