Sök

De tar tatuerarna till nätet - med draghjälp från Persbrandt

Inkbay

Pelle Nyman, Fredrik Glimskär och Linus Sörensen, grundare av Inkbay. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Inkbay ska digitalisera tatueringsbranschen - och blir första bolag ut att lansera från Zeniths nya inkubator.

Inkbay är en plattform där tatuerare kan marknadsföra sig och sina produkter i en egen butik online.  Idén fick en av tre medgrundare, Fredrik Glimskär, efter att vänner och bekanta under flera år frågat honom var de ska vända sig för att göra en tatuering.

“Jag har varit väldigt fascinerad av tatueringar och kulturen runt dem i 8-9 år nu och själv tatuerat upp hela kroppen. När det blev allt fler personer som frågade mig om tatueringar slog det mig att man nog borde börja titta på en tjänst”, säger han.

Han, och medgrundarna Linus Sörensen och Pelle Nyman, började jobba med bolaget förra hösten. I februari kom de i kontakt med Mathias Rosenqvist som är partner och verksamhetsansvarig i Zeniths inkubator. Inkubatorn startades i våras som en del av finansmannen Tommy Jacobssons techinvesteringsbolag och har fått extra kändisglans av att skådespelaren Mikael Persbrandt också är partner.     

Hittills ingår fyra bolag i inkubatorn och Inkbay, som precis lanserat sin plattform, är först ut att lansera en produkt.

I samband med att de tagits in i inkubatorn har Inkbay fått en investering på nära 2 miljoner kronor.

Enligt Fredrik Glimskär görs 2.000 tatueringar i Sverige dagligen, till ett genomsnittspris på 3.000 kronor per tatuering. Förra året växte marknaden med 19 procent globalt och omsatte 50 miljarder dollar. Och trots att många av dem som tatuerar sig är så kallade millennials, som är vana att göra köp över nätet, är tatueringsbranschen fortfarande väldigt analog.

“Det finns en djungel av studios och artister där ute, det finns en tatuerare i varje kvarter mer eller mindre. De är skitduktig och har sin nisch, men ingen vet var de finns. Ofta är de beroende av drop in-kunder eller att ryktet om dem sprids. Det är ett problem som vi vill lösa”, säger Fredrik Glimskär.

Inkbay vill också ge den som är på jakt efter en tatuering svar på en rad standardfrågor, som vad det kan kosta och vem man ska gå till för att få just den tatuering man har tänkt sig.

“Tatueringar är den näst populäraste sökningen efter personlig hälsa på sökmotorer online, det sker 200 miljoner googlingar i månaden. Så det finns ett stort informationsbehov”, säger Fredrik Glimskär.  

I nuläget finns 20 tatuerare på plattformen. Målet är att ha runt 200 vid årsskiftet. Affärsmodellen går ut på att Inkbay får en andel av priset när någon köper en tatuering via plattformen. I nuläget testas tjänsten först i Sverige, men den är byggd för att kunna skalas upp globalt. I januari planeras en lansering i Storbritannien.

“För oss har det varit viktigt att bygga en produkt med kärlek och respekt för tatueringskulturen. Det får hellre gå sakta och bli rätt än att vi ska växla upp jättefort”, säger Fredrik Glimskär.

Läs mer