Sök

Läskiga frisörbesök gav henne idéen - nu vill hon göra eget klipp

Portfolioz

Malin Sandsjö, grundare av Portfolioz. Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Svårt att hitta en ny frisör? Nu kan du få hjälp med Malin Sandsjös tjänst Portfolioz – som matchar frisörer med nya kunder.

När Malin Sandsjö flyttade till Stockholm för fem år började hon att skjuta upp ett nödvändigt ont – frisörbesöket.

Hon upplevde att det var "läskigt" att gå till en helt ny salong.  

"Det är svårt att veta vad frisören har för expertis och erfarenhet, vilket skapar osäkerhet i valet av frisörer. Man går dit och hoppas på det bästa helt enkelt", säger Malin Sandsjö.

Idén om att skapa en tjänst som matchar frisörer med nya kunder började gro hos Malin Sandsjö. På kvällarna efter jobbet på en dejtingsajt ägnade hon tid åt sin affärsidé och började tänka ut olika koncept.

I februari i år kände Malin Sandsjö att hon hade sin affärsidé klar och bestämde sig för att satsa helhjärtat på den. Tillsammans med en utvecklare tog Malin Sandsjö fram sajten Portfolioz.se.

Tjänsten, som är en prenumerationsmodell, gör det möjligt för anslutna frisörer att lägga upp bilder på olika frisyrer de har gjort. I nuläget kan kunderna inte boka tid via sajten, utan förs vidare till salongens bokningssystem. 

"Med Portfolioz stänger vi informationsgapet mellan frisörer och kunder på ett enkelt sätt och skapar en unik marknadsplats", säger Malin Sandsjö.

I två månader har 100 olika frisörer i Sveriges största städer testat tjänsten. Nu ska Portfolioz lanseras på riktigt. Bland användarna finns frisörer från salonger som Björn Axén, Rapunzel och Salong Bangs.

Varför är Portfolioz ett framgångskoncept?

“Jag upplever att intresset är stort och det har inte varit några problem att få in frisörer till tjänsten. Det är tydligt att detta är en tjänst frisörer saknat", säger Malin Sandsjö och fortsätter:

“Frisörbranschen omsätter 10 miljarder kronor per år bara i Sverige och vi ser goda möjligheter att kontinuerligt erbjuda tjänster för att förbättra upplevelsen för både frisörer och kunder.”

Fotnot: Det här är en artikel i vår artikelserie " Veckans Break?". Där lyfter vi fram nya och oprövade digitala affärsidéer.  

Läs mer