Sök

Fundedbyme-grundarens attack mot konkurrenten: “Pinsamt!”

FundedByMePepins

Daniel Daboczy, grundare av Fundedbyme, rasar mot Pepins. Foto: Pressbild samt skärmdump.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Crowdfundingentreprenören Daniel Daboczy reagerar på sociala medier när konkurrenten Pepins köpt Google-annonser - med hjälp av hans varumärke Funded By Me.

Men Pepins själva menar att allt är ett missförstånd.

Equity crowdfunding, eller andelsbaserad gräsrotsfinansiering, är ett sätt för bolag att leta kapital utan att vända sig till traditionella riskkapitalister. De senaste åren har bolaget Fundedbyme stått fram som den klara branschledaren i Sverige. För drygt ett halvår sedan fick bolaget konkurrens från uppstickaren Pepins.

Det senare av bolagen har på kort tid lyckats få in 200 miljoner kronor till sina bolag och närmare 20.000 investerare i Sverige.

Fundedbyme har för jämförelse dragit in över 280 miljoner kronor från över 70.000 registrerade investerare över hela världen.

Men nu verkar en konflikt mellan de två storkonkurrenterna vara på väg att uppstå.

I ett Instagram-inlägg kritiserar Fundedbyme-grundaren sin konkurrent för att ha köpt Google-trafik med hjälp av sökordet “Fundedbyme”.

Skärmavbild 2016-11-10 kl. 10.20.46.png

Som man ser på hans skärmdump landar Pepins högst upp med en annons, innehållandes varumärket "Fundedbyme", om man googlar på just Fundedbyme.

“Det är kanske okej enligt Googles regler men det känns inte jätterätt. Det är inte god företagssed och i en så liten bransch måste man gå före med ett gott exempel”, säger Daniel Daboczy.

När Breakit söker Pepins för en kommentar lägger sig talespersonen Carl Johan Högbom platt direkt.

“Det är en tjänst från Google vi har som har haft den effekten. Det blev fel i vår annonseringsalgoritm helt enkelt. Vi har självklart plockat bort det nu”, säger han.

När Breakit kontrollerar påståendet är det mycket riktigt så att Pepins annonser på sökordet är borta.

“Vi har ingen anledning att utnyttja Fundedbyme. Vi försöker tvärt emot att framhäva skillnaderna mellan oss och dem. Den här annonseringen fick inte önskad effekt om man säger så.”

Exakt hur annonsalgoritmen fungerar är än så länge oklart.

“Jag sitter inte på detaljerna kring det”, säger Carl Johan Högbom.

Läs mer