I flera år har det spekulerats i att Spotify ska bredda sin verksamhet och även börja distribuera rörlig bild till sina användare. Nu uppger Wall Street Journal (WSJ) att det svenska bolaget till slut har beslut sig för att ge sig in i webb-tv-segmentet.
Enligt WSJ för Spotify just nu diskussioner med en rad stora mediebolag. Enligt uppgifterna har bolaget bland annat talat med aktörer som är specialiserade på att producera innehåll för Youtube.
Diskussionerna handlar både om att Spotify ska köpa material från produktionsbolagen och att innehåll ska produceras exklusivt för Spotify.
Enligt WSJ kommer videotjänsten vara tillgänglig för både betalande och gratisanvändare av Spotify. Sannolikt ska Spotify sälja reklam i anslutning till filmerna. Det spekuleras i att Spotify ska presentera sina planer på ett event i New York den 20:e maj.
Om uppgifterna stämmer innebär det att Spotify tar upp kampen med jättar som Netflix, Youtube, Facebook och Amazon, vilka alla har annonsfinansifierade alternativt betaltjänster inom video.
Uppdatering: Det kanske inte riktigt blir en Netflix-konkurrent ändå.