Sök

ESPN har börjat använda sig av viralhacket på Facebook

ESPNMeta

Facebooks grundare Mark Zuckerberg Foto: TT/Julie Jacobson/Eric Risberg

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Den amerikanska sportkanalen ESPN gör som svenska sajterna Newsner och Lajkat – blåser upp trafiken med hjälp av Facebook-knep.

I somras valde Facebook att ta bort möjligheten att länka ut till externa sajter i videoklipp.

Det har lett till att flera svenska medier har hittat ett knep för att kunna blåsa upp trafiksiffrorna från Facebooks mobilapp, vilket vi kunde rapportera om tidigare i veckan. 

”Om de stora medierna sätter detta i system kommer internettrafiken i Sverige att explodera. Det kommer att bli ett trafikkrig”, sade en källa som studerat fenomenet tidigare till Breakit.

Nu visar det sig att även giganter utanför Sverige upptäckt knepet. Sportgiganten ESPN hakar på trenden, enligt en kartläggning som sajten Digiday har gjort. 

Kartläggningen visar att ESPN la ut 21 videolänkar på Facebook där det första ordet var "WATCH". 16 av dessa länkar visade en play-knapp i bilden.

Men det som händer när användaren klickar på knappen är att hen slussas vidare till ESPN:s sajt i stället för att se klippet direkt på Facebook - vilket genererar sidvisningar för sajterna.

"Jag skulle råda att inte sätta en play-knapp på bilden", säger Maia McCann, redaktionschef för viralsajten Little Things till Digiday och fortsätter: 

"Det är definitivt emot Facebooks praxis. Du riskerar att få smäll på fingrarna (från Facebook) och det är definitivt missledande för användaren."

Vill du veta hur hacket genomförs? Här en guide vi har satt ihop. 

Läs mer