Sök

Schibsted kan fortfarande få nästan allt de vill ha ur Hemnet

HemnetSchibsted

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix / TT

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Hemnets nya ägare har stora möjligheter att sälja vidare information till mediebolag, skriver Breakits Olle Aronsson.

Vad var egentligen mediekoncernen Schibsteds motiv bakom budet på Sveriges största bostadssajt? Svaret: Data, data och mer data.

När budet först offentliggjordes skrev jag en nyhetskommentar med rubriken "Hemnet är värt mer innanför Schibsteds ekosystem än utanför".

Det är nog läge att revidera det påståendet. Mer pricksäkert är att Hemnet är mer värt när det ägs av någon annan än mäklarna - nästan oavsett vem det är.

De nuvarande ägarnas olika agendor och motiv bakom att äga Hemnet sätter ett tak på sajtens kommersiella potential. Mäklarnas intresse är först och främst att bibehålla deras offlinebaserade kärnaffär - att hålla i visningar, hantera budgivningar och så vidare.

När nu Merro/General Atlantic är nära att köpa Hemnet öppnas nya möjligheter. Det nya Hemnet kan utöver bostadsannonser sälja vidare anonymiserad data till exempel mediekoncerner som Schibsted.

Data om vilka människor som är på väg att göra en bostadsaffär är en riktig guldklimp. Med den pusselbiten på plats, kombinerad med data från exempelvis Lendo och Compricer, kan Schibsted bygga en komplett digital privatekonomisk identitet till användarna. Att kunna rikta annonser baserat på den informationen är extremt värdefullt.

Konkurrensverket stoppade Schibsteds förvärv av Hemnet. Men spelet om sajtens användardata har bara börjat.

Läs mer