Mediejätten Schibsted vilar tungt på annonssajter: Blocket och dess kloner i en rad länder.
De är samlade i affärsområdet Online Classifieds. Speciellt viktig är den franska varianten, Le Bon Coin. Schibsteds rapport för årets tredje kvartal visar att affären fortsatt är mycket lönsam.
”Vi ser fortsatt hög tillväxttakt i Frankrike och en hög ensiffrig tillväxt i Skandinavien. Som vi tidigare har kommunicerat har tillväxten i Spanien saktat ned som ett resultat av de ekonomiska förhållandena”, säger koncernchefen Rolv Erik Ryssdal i ett pressmeddelande.
Schibsteds totala intäkter ökade under kvartalet till 3.798 (3.673) miljoner norska kronor. Rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda) landade på 572 (556) miljoner norska.
Enligt bolaget är detta den hösta siffran någonsin under ett tredje kvartal. Det är även högre än analytikernas förväntningar, enligt Nyhetsbyrån Direkt.
”Detta är ett resultat av fortsatt tillväxt i intäkter och förbättrade marginaler inom 'online classifieds' såväl som tillväxt online och signifikanta kostnadsbesparingar i mediehusen”, säger Rolv Erik Ryssdal i pressmeddelandet.
De svenska verksamheterna – där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår – ökar sitt rörelseresultat till 308 (268) miljoner kronor. Även omsättningen går uppåt, vilket är positivt givet pressen på mediemarknaden.
”Vi fortsätter att växa och vi lyckas samtidigt förbättra vårt resultat, som åter är Schibsted Sveriges starkaste någonsin. Samtliga tre affärsområden, Marketplaces, Growth och Publishing, har bidragit med ökande onlineintäkter. Det är ett styrkebevis och förstås mycket glädjande att vi ytterligare kan stärka vår ledande digitala position”, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef i ett pressmeddelande.