Sök

Vinsten högre än väntat för Schibsted – digitala intäkter lyfter

Schibsted

Rolv Erik Ryssdal, koncernchef för Schibsted. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så går det för Aftonbladets och Blockets ägare. Här är de senaste siffrorna för den norska mediejätten Schibsted.

Mediejätten Schibsted vilar tungt på annonssajter: Blocket och dess kloner i en rad länder.

De är samlade i affärsområdet Online Classifieds. Speciellt viktig är den franska varianten, Le Bon Coin. Schibsteds rapport för årets tredje kvartal visar att affären fortsatt är mycket lönsam.

”Vi ser fortsatt hög tillväxttakt i Frankrike och en hög ensiffrig tillväxt i Skandinavien. Som vi tidigare har kommunicerat har tillväxten i Spanien saktat ned som ett resultat av de ekonomiska förhållandena”, säger koncernchefen Rolv Erik Ryssdal i ett pressmeddelande. 

Schibsteds totala intäkter ökade under kvartalet till 3.798 (3.673) miljoner norska kronor. Rörelseresultatet före avskrivningar (Ebitda) landade på 572 (556) miljoner norska. 

Enligt bolaget är detta den hösta siffran någonsin under ett tredje kvartal. Det är även högre än analytikernas förväntningar, enligt Nyhetsbyrån Direkt.

”Detta är ett resultat av fortsatt tillväxt i intäkter och förbättrade marginaler inom 'online classifieds' såväl som tillväxt online och signifikanta kostnadsbesparingar i mediehusen”, säger Rolv Erik Ryssdal i pressmeddelandet.

De svenska verksamheterna – där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår – ökar sitt rörelseresultat till 308 (268) miljoner kronor. Även omsättningen går uppåt, vilket är positivt givet pressen på mediemarknaden. 

”Vi fortsätter att växa och vi lyckas samtidigt förbättra vårt resultat, som åter är Schibsted Sveriges starkaste någonsin. Samtliga tre affärsområden, Marketplaces, Growth och Publishing, har bidragit med ökande onlineintäkter. Det är ett styrkebevis och förstås mycket glädjande att vi ytterligare kan stärka vår ledande digitala position”, säger Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef i ett pressmeddelande. 

FAKTA: Så går Schibsteds svenska tidningar

SvD

• Svenska Dagbladet uppvisar något av ett trendbrott. De digitala intäkterna har hittills i år ökat mer än vad tidningen tappar i print. 

• SvD har nu 34.000 helt digitala prenumeranter. Tillväxten leder till att de totala upplageintäkterna ökade med 5 procent under det tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period förra året. 

• Rörelseresultatet före avskrivningar när årets tre första kvartal summeras landar på 51 (36) miljoner kronor. Fortsätter SvD att leverera på det sättet innebär det att tidningen kommer att nå lönsamhet på helårsbasis även när presstödet räknas bort. 

• Svenska Dagbladet ökar även sina totala intäkter, både sett till tredje kvartalet isolerat, samt ackumulerat hittills i år. Det är ett styrkebesked på en tidningsmarknad där kostnadsbesparingar under flera år varit medlet för att försvara resultaten.

Aftonbladet

• Aftonbladets totala intäkter minskar under det tredje kvartalet, från 471 miljoner kronor 2015 till 464 miljoner kronor 2016. Bokslutet visar ett stort ras – på 20 procent – för annonsintäkterna i papperstidningen.

• De digitala intäkterna ökade samtidigt med 13 procent.

• Men trots att Aftonbladet bara har en genomsnittlig upplaga på 98.835 exemplar står offlineintäkterna för hela 57 procent av Aftonbladets totala intäkter. Detta ska ses i ljuset av att Aftonbladet är det totalt dominerande aktören online på den svenska nyhetsmarknaden sett till antalet sidvisningar, enligt Kia Index. 

Läs mer