Sök

Så går Twitters tv-satsning – och här är planen för framtiden

TwitterNFL

Kan Twitter fånga sportpubliken? Foto: Paul Sancya.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Jacck Dorsey om resultaten från Twitters NFL-sändningar.


Nyheten om att Twitter ska sparka 9 procent av sina anställda överskuggade det mesta i bolagets senaste kvartalsrapport.

Men under ett konferenssamtal efter rapporten kom ny information om ett högintressant ämne: mikrobloggens tv-satsning.

Twitter har köpt på sig sändningsrättigheter till en rad NFL-matcher, som började att sändas under det tredje kvartalet.

Det är av allt att döma en testballong, snarare än en fullskalig attack mot tv-jättarna.

Så hur går det? Följande svar gavs i går kväll av Twitter, enligt Recode.

• Målet på mellan 1-3 miljoner unika tittare per match har slagits. 

• 15 procent av de som tittade har inget Twitterkonto, vilket innebär att matcherna gör att nya människor kommer i kontakt med Twitter .

• Matcherna har lockat användare som vanligen inte är så aktiva. Dessa ”lätta användare” spenderar mer tid på att titta på NFL-matcherna än Twitters hardcore-användare. 

Den stora frågan för tv-chefer världen över är om Twitters intåg på sporträttighetsmarknaden är ett undantag – eller om vi kommer få se fler nätjättar göra samma sak.

Om exempelvis Facebook skulle ge sig in i leken skulle det förändra spelplanen helt. Det som talar emot är dock de mycket höga priserna på attraktiva sporträttigheter. 

Twitters grundare och vd Jack Dorsey svarade svävande på om bolaget skulle ha råd, och lust, att investera i mer tv-rättigheter. 

”Vi har sett att folk tittar på tv med Twitter i tio år och kommenterat kring tv, vilket gör att det de tittar på blir mer intressant och underhållande. Vi tittar på det och försöker ta bort som mycket friktion vi kan”, sade han enligt Recode. 

Läs mer