Sök

Tobii om hotet från Google: “Visar på intresse från VR-branschen”

TobiiEyefluence

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Henrik Eskilsson, vd på ögonstyrningsbolaget Tobii, låter sig inte skrämmas av att sökjätten Google köpt en av konkurrenterna. Istället flaggar han för ökade investeringar inom området.

Tidigare i veckan förvärvade Google ögonstyrningsbolaget Eyefluence. Det förvärvade bolaget har specialiserat sig på ögonstyrningsteknik för VR-brillor och kommer sannolikt att användas i Googles framtida VR-headset.

Efter uppköpet sjönk svenska Tobii – som är en konkurrent till Eyefluence – med flera procent på börsen.

På torsdagen lade det svenska bolaget fram sin senaste kvartalsrapport. Där lyfter vd:n Henrik Eskilsson fram just VR som ett intressant framtidsområde.

“Det finns tydliga värden med eyetracking i VR-headsets och flera tillverkare utvärderar eyetracking-teknologi för andra eller tredje generationens produkter. Här finns en spännande framtida potential för oss”, skriver han.

Om hans bolag kommer att påverkas av Google-affären låter han vara osagt.

“Det får tiden visa litegrann. Eyefluence är en konkurrent som fokuserar specifikt på VR-området. Att de köps upp ser vi som ytterligare ett tecken på ökat intresse för ögonstyrning inom VR. Om något så gör det att vi får blodad tand för att öka investeringarna inom området”, säger Henrik Eskilsson när Breakit kontaktar honom.

När får vi se eyetrackingteknik i VR-headset?

“Det finns ett tydligt starkt intresse från VR-industrin men implementering av eyetracking blir absolut tidigast aktuellt 2017. Det kan också bli 2018. Det är en helt ny marknad som fortfarande är omogen.”

Läs mer