Sök

“Svenska investerare måste snart börja få upp ögonen för Afrika”

Karin Ruiz på Sting. Foto: Breakit samt TT.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Har du råd att inte satsa på den afrikanska marknaden? Det undrar de Afrika-experter som Breakit pratat med - som dessutom delar med sig av sina bästa tips.

Karin Ruiz är affärscoach på inkubatorn Sting, med decennier av erfarenhet inom affärsutveckling i Asien och Afrika i ryggen.

Under fem år var hon vd för Peepoople, ett bolag som tagit fram en hygienisk engångstoalett för till exempel slumområden och flyktingläger.

Under de åren satte bolaget bland annat upp verksamhet i Kenya.

Nu ansvarar hon för Stings tvååriga projekt Go Africa, som ska hjälpa svenska startups att lyckas på kontinenten.

“Jag såg att det bubblade så mycket i Afrika inom det digitala och mobila. Det finns massor av entreprenörskap, innovation och kreativitet. Den kapacitet som håller på att byggas upp är otrolig”, säger hon.

Däremot menar Karin Ruiz att den svenska närvaron, bortsett från storbolag, är låg.

“Svenskar är för lite representerade inom det entreprenöriella i Afrika. Varför är det inga svenskar som har startat hubbar till exempel?”, säger hon och fortsätter:

“Ska vi inte bli omsprungna så måste vi följa vad som händer i länderna där framtidens tillväxt finns”.

Hur tycker du att intresset bland svenska investerare ser ut när det kommer till Afrika?

"Fler investerare behöver få upp ögonen, både när det kommer till att investera i svenska bolag som riktar sig mot Afrika och när det kommer till att lära sig mer om kontinenten. Man tittar väldigt mycket på USA, men mycket innovation kommer från Afrika, och det kommer komma ännu mer”, säger hon.

En som varit på plats i Afrika i decennier är Per Östberg. År 2002 grundade han Starfish Mobile som säljer olika mobila lösningar över hela kontinenten.

Han håller med om att svenska investerare kunde vara mer på hugget.

“Det finns många jätteroliga lösningar i Afrika som passar lokalt, om inte vi som investeringsvilligt land är på plats och ser vad som händer kommer lösningarna att snappas upp av någon annan”.

“Det finns många hungriga affärsmän som springer runt och köper upp de här bolagen. Afrika är en växande marknad, både som leverantör av tjänster och som kunder till tjänster. Om vi fortsätter ha en traditionell syn på Afrika som råvaruhus missar vi hela techboomen”, säger han.

Starfish Mobile finns idag i 13 länder och har 40 anställda. Men resan har varit långt ifrån rak. Plötsliga regeländringar i ett land har till exempel kunnat leda till att man tvingat dra sig ur.

Den svåraste utmaningen under åren har varit att hitta lokala partners, menar Per Östberg.

“Antingen hittar du partners på plats eller så måste du hela tiden vara i landet på ett eller annat sätt. Afrika är så relationsbaserat, är du borta i två veckor har det varit hundra andra där efter dig. Man kan inte bygga relationerna på distans. Därför behöver man lokala anställda. Att sitta i Sydafrika och hålla koll på 13 länder går inte”, säger han.

För svenska bolag som är intresserade av Afrika är det viktigaste att hitta lokal relevans, menar han.  

“Har du ingen lokal förankring faller det platt. Det du vill lansera måste lösa ett lokalt behov. Det finns inga generiska lösningar för Afrika. Skandinavien är homogent kulturmässigt, så är det inte i Afrika. Ta bara södra Afrika, där finns Swaziland som är ett kungadöme, Sydafrika som är republik med elva olika språk, och bredvid ligger Moçambique som portugisisktalande”.

Han tycker också att den som är intresserad ska ställa sig frågan: Vad gör Afrika redan som vi kan investera i? Istället för att komma dit med egna ideér som kanske inte fungerar. 

Kan det vara för sent att tjäna pengar på det mobila i Afrika?

“Delar av det är det för sent att hoppa på, men det går fortfarande att bygga olika applikationer. Det är fortfarande så många som inte har tillgång till internet. Användarna kommer bara bli fler. Frågan är snarare om man har råd att inte vara i Afrika”, säger han.

Marknaden är dessutom enorm, bara medelklassen i Nigeria är 3-4 gånger så stor som hela marknaden i Sverige.

Eftersom de flesta uppkopplingar i Afrika är via mobilen gäller det att tjänsten är anpassad för det. Bara i Etiopien finns 10 miljoner mobiluppkopplingar, medan antalet vanliga internetuppkopplingar ligger på 700.000.

Dessutom måste man tänka på att dataanvändandet på sajten vara försvarbart för användaren.

“Data kostar fortfarande för mycket i förhållande till vad folk tjänar. I Sverige tänker vi inte på hur mycket data vi använder. I Afrika budgeterar man och har koll på hur mycket pengar man kan spendera på sin mobil”, säger Per Östberg. 

Läs mer: Här är 12 svenska startups med siktet inställt på Afrika

Läs mer