Sök

Därför gick Sveriges Annonsörer precis till attack mot Facebook

Meta

Mark Zuckerbergs Facebook blåste upp viktigt mått. Foto: pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebook blåste upp sina videosiffror med 60-80 procent. Nu kritiserar Sveriges Annonsörer plattformens brist på öppna siffror.

Expressenbossen Thomas Mattsson var en av dem som rycktes med när Facebook-chefen Sam Rihani och Martin Herhne gick till hårt angrepp mot de svenska tv-kanalerna. 

I en debattartikel pekade Facebooks svenska chefer på att MMS, som ska leverera opartiska tittarsiffror i Sverige, inte tog hänsyn till att 10 procent av svenskarna inte har någon tv. 

Wall Street Journal avslöjade dock nyligen att Facebook är lika goda kålsupare. Facebook har under två års tid blåst upp sina videosiffror med hela 60-80 procent. 

Det är sensationella uppgifter, som även har bekräftats av Facebook.

Tekniskt sett handlar det om måttet över den genomsnittliga tiden som användarna ser på video på Facebooks plattform. 

På landets tv-kanaler häpnade man över Wall Street Journals uppgifter – och väntade på ett svar från den debattglade Sverige-chefen Sam Rihani.

Men de har väntat förgäves. Facebooks svenska organisation har varit tyst. 

Även bland Sveriges största annonsörer, som varje år plöjer ned hundratals miljoner kronor i marknadsföring, har de uppblåsta siffrorna rest en rad frågetecken. 

Den viktigaste frågan är sannolikt om de blivit blåsta, genom att betala för visningar som inte levererats på riktigt. 

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer, som samlar 600 av landets tyngsta reklamköpare, har nu haft ett möte med Facebook i Sverige för att kräva svar. 

”Sveriges Annonsörer frågade om felet påverkat faktureringen till de annonsörer som annonserat i kanalen, men Facebooks svar var att felet inte haft någon inverkan på detta, då måttet som blivit fel inte är ett som primärt använts i utvärderingen av videoannonsers effekt”, skriver Sveriges Annonsörer i ett uttalande

Facebooks uppblåsta videovisningar ska alltså inte ha påverkat hur mycket annonsörerna betalat för sina kampanjer.

Men felet kan ändå ha fått stora konsekvenser.

”Däremot måste ändå påpekas att det faktiskt rör sig om för höga siffror under en längre tid, något som kan ha haft inverkan på huruvida du som annonsör valt att investera i rörligt på Facebook, kontra andra aktörer som erbjuder liknande videoplattformsorienterade lösningar”, skriver Sveriges Annonsörer. 

I klartext: Facebooks uppblåsta siffror kan ha inneburit att Facebook svalt annonspengar som annars hade gått till aktörer som exmpelvis TV4, Aftonbladet TV eller Youtube. 

Sveriges Annonsörer, som samlar storföretag som Ica, Ikea och Coop, går nu till hårt angrepp mot Facebooks brist på transparens.

”Problemet med Facebook som verktyg är att de inte är transparenta med sina siffror, som exempelvis de medier som listas på MMS eller KIA-index. Ur Sveriges Annonsörers perspektiv är detta en stor brist”.

Enligt Sveriges Annonsörer släpper Facebook dock in vissa tredjepartsaktörer, mot en kostnad.

Läs mer