Sök

App-veteranen: Så lyckas du nå ut med din app trots överflödet

Johan Sanneblad, app-expert. Foto. Breakit samt TT

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Antalet appar har exploderat - men det går fortfarande att tjäna en slant med rätt strategi, enligt app-experten Johan Sanneblad.

Johan Sanneblad har lanserat över hundra appar, både egna och som konsult. Det började med att han byggde egna spelutvecklingsplattformar på 90-talet som han sålde till bolag som Sony och Microsoft.

Från 2005 och fem år framåt var han ansvarig för alla appar på Skype. Nu jobbar han på IT-bolaget HiQ med app-projekt för bolag som Lego och Volvo cars.

Under en föreläsning på startup-eventet Orange, som anordnades av inkubatorn Science park i Jönköping under fredagen, delade han med sig av sina bästa tips på hur du kan lyckas att nå ut med din app - i det hav av appar som finns.

För om det 2008 i princip (nästan) räckte med att släppa en app för att bli rik så ser klimatet helt annorlunda ut nu. Enligt Johan Sanneblad har smartphoneanvändarna gått från att ta hem 10 appar i månaden år 2009, till att över hälften laddade ned noll appar i månaden 2014. Antalet som inte laddar ned appar har fortsatt öka.

Så hur göra i ett sådan klimat om man byggt en app som man vill få ut? Att lyftas upp i Appstores blickfång ger direkt effekt, men det är lika stor chans som att vinna på lotto.

“Ingen vet hur man kommer med, jag har ingångar högt upp i Apple men det hjälper inte. De väljer själva internt vilka appar som ska lyftas upp”, säger Johan Sanneblad.

Han menar att det finns tre saker du måste tänka på för att få användare till din app.

“Först måste du få in en startgrupp. För att få det måste folk veta att du finns och då behöver du marknadsföring. Det blir en startkostnad hur du än vänder på det”.

Däremot behöver du inte, som Supercell, annonsera under Super bowl. Att använda Youtubekanaler är ett bra sätt. Ett sätt att nå ut är till exempel att bygga spel runt Youtubers och sedan ta hjälp av dem i marknadsföringen. Även Facebook-reklam kan vara ett bra sätt.

Det andra du behöver få på plats är vad som kallas “over the shoulder-sharing”, alltså att folk ser appen över axeln på andra. Då krävs att folk spenderar mycket tid på appen. Den måste se attraktiv ut och den måste vara gratis att ladda ner.

“Det tredje som du behöver en strategi för på sikt är ‘cross app promotion’, (alltså att du har flera appar och promotar dem mor varandra, reds anm). King är experter på det här, de har döpt alla sina spel till saga. När ens liv tar slut på det ena kan man ladda ner en av deras andra appar och fortsätta spela”.

När du då har din gratisapp och har lyckats få ett gäng användare, gäller det att också ha en strategi för att få betalt för de timmar du lagt ner på att bygga produkten.

“Av de hundra appar i Appstore som tjänar mest är 99 gratis. Det är svårt att få folk att betala för en app.  Det finns tre typer av appar på topp 50 bland de som tjänar mest, det är 35 spel, 10 medier och 5 dejtingappar. Där tjänar du pengar. Ligger du utanför topp 100 är det så lite pengar att knappt lönar sig”, säger han.

Då räknas inte annonser med, utan det rör sig om köp i appen eller premium-användande av något slag. Till exempel har Tinder ett premium-medlemskap som innebär att du till exempel kan ändra dig om du råkar swipea åt fel håll.

Att lyckas med annonser är dock svårt. Då gäller det att ha annonser som folk verkligen kan tänka sig att se. Det kan handla om att till exempel ge extra poäng i ett spel om användaren tittar på ett annonsklipp.

“Det går att släppa appar idag om man har allt det här med sig. Ett bolag som lyckats bra är Subway surfer. De startade två bolag, ett där fyra personer enbart byggde spelet under ett år och ett där tre personer enbart fokuserade på strategier för att få ut det.”

“När appen var klar hade de redan en plan för att få det att fungera”, säger Johan Sanneblad. 

Läs mer