Sök

Rekordförsäljning för MTG – så mycket tynger OS resultatet

MTG

MTG:s OS-trupp från Viasat. Foto: TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Så går mediejätten MTG.

MTG är mitt uppe i en massiv transformation. Det Kinnevikägda börsbolaget vill ställa om – från en spelare tungt beroende av intäkter från analoga tv-kanaler till en digital underhållningsjätte. 

Nyligen annonserade MTG sitt första förvärv av en spelutvecklare, med ett köp av 35 procent av tyska mobilspelsbolaget Innogames

Enligt koncernchefen Jørgen Madsen Lindemann var affären ett talande exempel på mediebolagets metaforfos. 

 ”Vi är inne i en transformation från att vara en analog broadcaster till att bli ett digitalt underhållningsbolag. Spel är startpunkten för en stor del av den digitala konsumtionen för unga”, sade han till Breakit. 

Så hur går det med denna omställning?

MTG:s kvartalsrapport, som nåde aktiemarknaden under torsdagsmorgonen, ger följande svar. 

• Omsättningen under Q3 är rekordhög: 4,1 (3,8) miljarder kronor. 

• Rörelseresultatet exkl. jämförelsestörande poster sjunker rejält till 162 (240) miljoner kronor. 

• Resultattappet förklaras av rättighetskostnader för sommar-OS i Rio (tv-kanaler tar rättighetskostnader när ett program sänds, inte när rättigheten köps) – samt investeringar i det digitala affärsområdet MTGx.

• Den starka försäljningen förklaras bland annat av OS-sändningarna.

• Det heldigitala affärsområdet MTGx omsätter 321 (95) miljoner kronor, och gör ett rörelseresultat på -69 (-29) miljoner kronor. 

”Den starkaste rättighetsportföljen i bolagets historia bidrog till ökat tittande, högre reklammarknadsandelar, fler abonnenter och högre priser vilket lett till accelererade intäkter. Vi har även ett antal nya originalserier som premiärvisas på Viaplay och en pipeline av nya spännande projekt, där flera produceras av våra egna studios”, skriver MTG i rapporten. 

Den stora frågan för alla mediebolag är hur de stora digitala intäkterna egentligen är. Det är inte en siffra som MTG avslöjar. Dessa intäkter är inbakade i olika affärsområden, vilket gör det svårt för utomstående utröna hur framgångsrik MTG:s digitala transformation är. 

"Det jag kan säga är att vår digitala försäljning har växt organiskt med 60 procent, och att tillväxten inom MTGx är 35 procent", säger Jørgen Madsen Lindemann till Breakit.

En annan högintressant siffra som MTG håller hemlig är antalet digitala abonnenter i Viaplay. Klart är att den har ökat, delvis på grund av sommar-OS, som blir MTG:s sista innan konkurrenten Discovery Networks (Kanal 5, Kanal 9) tar över. 

"Vi såg ett väldigt starkt intag av kunder till Viaplay, och förhoppningsvis kommer de att stanna hos oss eftersom vi har investerat tungt i innehåll", säger Jørgen Madsen Lindemann.

Läs mer