Elektronikjätten HTC har tagit en stark position inom virtual reality med sitt premiumheadset Vive, som numera leds av svensken och MTG-veteranen Rikard Steiber. Men försäljningen för både HTC och huvudkonkurrenterna ligger fortfarande och skvalpar på några hundra tusen globalt.
För att locka fler användare lanserade bolaget i somras en egen appbutik. Skillnaden mot andra är att den är helt utan spel utan istället fokuserar på olika typer av videoinnehåll och interaktiva upplevelser.
”Vi ser att det finns ett väldigt stort behov för konsumenter i andra innehållskategorier. Vi har sett ett stort tryck från kreatörer och utvecklare som vill nå ut men inte har någon stans att placera innehållet där det inte drunknar i spel”, säger Rikard Steiber.
Nu satsar bolaget på att bredda sin satsning inom VR. Det sker i form av att appbutiken Viveport får en egen mobilversion, rapporterar sajten Upload VR.
Satsningen görs i samarbete med den kinesiska e-handelsjätten Alibaba och kommer även att fokusera på den kinesiska marknaden.
Huruvida HTC planerar att göra egna VR-brillor för mobilmarkanden och utmana Samsung och Google vill inte bolaget kommentera.