Sök

Betaljätten vill frälsa e-handeln – lanserar skarp Klarna-utmanare

KlarnaDibs

Daniel Larsson, vice vd på Dibs. Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Här är vapnet som ska ta upp kampen mot Klarna checkout.

Svenskarna handlar allt mer av sina varor på nätet. Förutom uppsidan för e-handelsbolagen är den utvecklingen en kassako för bolag som Klarna. 

Sedan lanseringen 2012 har ”Klarna checkout” blivit bolagets största och viktigaste produkt. Det är enkelt uttryckt en allt-i-ett-lösning som ska få e-handlarna att välja Klarna som betallösning. 

På marknaden finns också aktörer som Bambora, Payex och Dibs.

Det sistnämnda bolaget svaldes för två år sedan av Nets, som i ett uppköp som fullföljdes tidigt under 2016. Nets, som gick till börsen i september, omsätter nära 9 miljarder kronor på årsbasis.

I hemlighet har betaljätten snickrat på en produkt som man hoppas ska kunna hjälpa e-handlarna att sälja mer. 

”Vi har investerat en substantiell summa i detta och har byggt tjänsten bakom kulisserna i ett år”, säger Daniel Larsson, vice vd för Dibs. 

Så vad handlar det om?

Tillsammans har Dibs, Paytrail och Nets 25.000 nätbutiker anslutna till sina betaltjänster. Enligt egen uppgift innebär det att minst 15 miljoner konsumenter i Norden kommer i kontakt med Nets-gruppens betaltjänster under ett år. 

Nu lanserar bolaget tjänsten ”Kom ihåg mig”. Den ska göra att kunderna bara behöver fylla i sina kortuppgifter en gång. 

Kommande köp kan sedan genomföras genom att enbart CVC-koden (ni vet den tresiffriga säkerhetskoden på baksidan av kortet) knappas in. När kunden en gång fyllt i sina uppgifter kan hen handla med sin tresiffriga kortkod på samtliga 25.000 anslutna nätbutiker. 

Daniel Larsson illustrerar förändringen genom en liknelse med Apples Appstore. 

”Tidigare har det fungerat på samma sätt som om du skulle behöva fylla i dina kortuppgifter varje gång du skulle köpa en app. Nu kommer dina kortuppgifter sparas på ett säkert sätt hos oss”. 

Sparade kortuppgifter finns i dag ute hos många av de enskilda e-handlarna. Men de hänger inte med när kunden går vidare för att handla någon annanstans. 

Tanken med ”Kom ihåg mig” är att drastiskt minska tröskeln till köp för konsumenterna.

”Det kommer att leda till att fler kunder faktiskt genomför köp, vilket gynnar e-handlarna”, säger Daniel Larsson.

Draget innebär sannolikt att konkurrensen mot Klarna skruvas upp rejält. 

”Vi och Klarna är störst på nätet i Sverige, så det är vår största konkurrent”, säger Daniel Larsson.  

Hur mycket intäkter räknar ni med att detta genererar för er?

”Det kan jag inte kommentera. Men fördelen mot konkurrenterna, när vi framöver har 10 miljoner konsumenters kortuppgifter lagrade, tror jag kommer att värdesättas av alla som ska starta butiker på nätet”. 

Enligt Dibs egen rapport ”Svensk e-handel” uppger 21 procent av de nordiska konsumenterna att de skulle handla mer på nätet med en lösning som ”Kom ihåg mig”. 

Slaget om de svenska nätbetalningarna kan börja.

Läs mer