Modebloggerskan Kenza Zuoitens digitala klädbolag Ivyrevel plockade tidigare i år in 20 miljoner kronor från jätten H&M. För det fick H&M 20 procent av bolaget, som då värderades till 100 miljoner kronor.
Nu går H&M in med ytterligare fem miljoner kronor, via en konvertibel, enligt Di Digital.
Det handlar alltså om ett lån som kan omvandlas till aktier längre fram.
Ivyrevel är i dagsläget en e-handel för märket med samma namn. Nyligen startade bolaget ett ”fashion tech lab” i Stockholm, där man ”förutsättningslöst och utan begränsningar kommer att experimentera med framtiden för mode.”
Bolaget ska inte integreras med H&M
”De använder våra leverantörer och vi hjälper dem att placera ordrar, för att säkerställa att det görs i enlighet med våra högt ställda krav. Men i övrigt är det ett helt fristående bolag med fristående verksamhet, vars produkter inte kommer att säljas av H&M", sade Björn Magnusson, ansvarig för H&M-koncernens investeringsverksamhet för startups, H&M CO:LAB, tidigare till Breakit.
Under 2015 omsatte Ivyrevel 7,3 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 5,1 miljoner kronor.
Som jämförelse omsatte Kenzas privata bolag, där inkomsterna från reklam i hennes sociala kanaler läggs på hög, 5,1 miljoner kronor samma år. Kenza gjorde samtidigt en rekordstor vinst.