Sök

Uppgifter: C More betalar en halv miljard för SHL – varje år

BonnierMTG

Rögle BK och Linköping HC drabbar samman i SHL. Foto: Björn Lindgren / TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Det digitala kriget mellan tv-jättarna sker med sport som det vassaste vapnet. Men prislappen blir dyr.

I kampen mot de globala jättarna Netflix och HBO, som skördar internationella framgångar med sina egna dramaproduktioner, finns ett skinande blankt vapen i de svenska tv-bolagens arsenal. 

Det handlar om De Stora Sporrättigheterna

Bonniers C More har under vd:n Manfred Aronsson renodlat mot svensk sport. MTG:s Viasat lägger istället sina pengar på de internationella topprättigheterna, som Champions League och Premier League och OS.

Enligt Breakits källor med insyn i tv-branschen är det just stora sporträttigheter som kan driva in nya kunder till de digitala tjänster som är tv-branschens framtidshopp i takt med att gammel-tv förlorar sin forna lägereldsposition. 

Skälen till det är flera.

• Gällande sport har liveformatet ett stort värde. Tittaren vill se målen när de händer.

• Fans är beredda att betala mycket för att följa sina favoritlag.

• Sport är okänsligt för nedladdning, och annan illegal spridning, då tittaren vill se det live i hög kvalitet. 

C More, som alltjämt är en av Bonniers mest förlustbringande enskilda verksamheter, har den senaste tiden presenterat en rad stora rättighetsaffärer. Tidigare i veckan kom nyheten att TV4/C More köpt rättigheterna till det svenska herrlandslagets matcher 2018-2022.

Några veckor tidigare stod det klart att C More också köpt rättigheterna till SHL (Svenska Hockey Ligan) fram till 2024 och Hockeyallsvenskan till 2021.

Målet är att hålla i de betal-tv-tittare som finns i traditionell tv, men kanske än viktigare att locka digitala prenumeranter till C More play. 

Prislappen har hittills varit okänd.

Men nu skriver Olof Lundh, journalist på Bonnierägda Fotbollskanalen/TV4, att SHL kostar C More mer än en halv miljard kronor per år. 

”Enskilt är SHL-avtalet det största rättighetsavtalet någonsin i Norden”, skriver Olof Lund i dag i en krönika i Dagens Industri

Han är noga med att poängtera att uppgifterna kommer från källor utanför den egna arbetsplatsen.

C Mores presschef Johan Gustafsson vill varken bekräfta eller demenetera uppgiften från en av TV4:s allra mest profilerade sportjournalister. 

”Vi kommenterar inte den typen av uppgifter”, säger Johan Gustafsson till Breakit.

Olof Lundh skriver även att MTG:s nya Premier League-avtal, som säkrades 2015, sänker MTG:s lönsamhet när det nu börjar gälla under hösten.

Tydligt är att kostnaden för rättighetskriget delvis redan har skyfflats över på tittarna. I januari höjde MTG priset på det största Viaplaypaketet från 299 till 449 kronor per månad. Det innebar en ökning med drygt 50 procent. 

C More följde för ett par veckor sedan efter. Sportpaketet kostar nu 399 kronor, att jämföra med det tidigare priset på 299 kronor. Man har även tagit bort ”pay per view”-upplägget, vilket innebär att den som vill se en enskild match nu behöver köpa ett dygnspass för över 200 kronor.

Kommunikationschefen Johan Gustafsson har med en dåres envishet fått upprepa sitt mantra om att priset ska spegla tjänstens innehåll och värde för tittaren.

Olof Lundh ser dock uppenbara risker för tv-bolagen när rättighetskriget trappas upp.

”Det återstår att se när detta chicken race tar slut. Tveksamt om det slutar lyckligt för alla inblandade”, skriver Olof Lundh. 

Så hur går det i den digitala kampen mellan MTG/Viaplay och Bonnier/C More? Det korta svaret är att det vet vi inte. Inget av bolagen redovisar öppet siffror över de digitala abonnemangen. Siffror från analysföretaget Mediavision har dock visat att Viaplay har övertaget, medan C More nu växer snabbare. 

Läs mer