Sök

Spotifys evighetslånga spellistor ska snärja lata musikälskare

Spotify

Daniel Ek med den nya funktionen "Daily mix". Foto: Pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

"Daily mix" är Spotifys senaste drag för att skapa världens bästa streamingtänst.

100 miljoner personer använder Spotify. 40 miljoner har betalversionen, enligt den senaste kungörelsen från Daniel Ek på Twitter.

När bolag efter bolag sjösätter konkurrerande tjänster, och Apple music plöjer ned stora summor i exklusiva släpp söker Spotify nya sätt att göra tjänsten till något mer än bara en gigantisk låtkatalog. 

Du känner säkert igen den tomma känsla som infinner sig när du helt enkelt inte kan komma på vad du vill lyssna på. 

Spotify laborerar med ett antal sätt där algoritmer kurerar personliga flöden för att lösa det i-landsproblemet.
Discover weekly, som skräddarsyr en spellista varje vecka, har enligt Spotify blivit en lyssningsraket.

Ett tidigt drag var radio-funktionen, som låter dig automatgenerera ett flöde utifrån exempelvis ett visst spår. 

Nu presenterar Spotify nästa drag i sin strävan mot världsherravälde genom den mest användarvänliga musiktjänsten.

Funktionen ”Daily mix” lanserades tidigare i dag. Den ska ge Spotifys användare en hel serie skräddarsydda spellistor baserade på deras personliga musiksmak.

Det handlar om uppemot sex spellistor som förnyas varje dag. För musikpundare utan ork kommer Spotify även med en god nyhet: ”Daily mix”-listorna har inget slut. De är evighetslånga. 

”De kombinerar dina favoritspår med nya låtar som vi tror att du skulle älska, minus insatsen som krävs för att skapa den perfekta lyssningen”, skriver Spotify i ett pressmeddelande.

Funktionen släpptes i dag, och blir tillgänglig för både gratislyssnare och betalande användare på alla Spotifys marknader. Techcrunch rapporterar att algoritmen som styr de nya spellistorna härrör från Spotifys köp av The Echo Nest 2014. 

”När vi började hade vi bara ett sökfönster och miljoner låtar, och i dag är det de mest engagerade användarna som bygger spellistor och håller dem uppdaterade. Men när vi växer så attraherar vi musikälskare som inte vill lägga den insatsen varje dag. Vi hoppas att detta kommer att ge även dem den typen av engagemang”, säger Matthew Ogle, produktägare på Spotify till Techcrunch.

Här är de senaste siffrorna över hur det går i kriget mellan Apple och Spotify i kampen om det betalande streamingkunderna. 

 

Läs mer