Sök

"Ett krig på Stockholms gator mellan Wallenberg och Stenbeck"

WoltFoodora

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Rosa cykelbud från Foodora tävlar mot Wolts blåvita cykelbud om att leverera mat hem till folk. Men är det verkligen en bra idé att outsourca den här typen av tjänster?

På helgens bokmässa hamnade jag i många samtal. Ytterst få handlade om tech och internet. Min analys är att kulturvärlden på många sätt har missat internet. Det är som om det nya demokratiska sättet att ranka människor och produkter som internet tillhandahåller inte har trängt in i kulturvärlden. Författare som ingen läser och uppsättningar och utställningar som ingen tittar på kan trots frånvaron av en publik fortsätta att få enorma statliga bidrag. Allt rullar på som det alltid har gjort eftersom de som delar ut pengarna får status när de ger pengar till saker som vidmakthåller deras status. Kulturvärlden konserverar alltså sig själv. Vill du veta mer - läs de stora morgontidningarnas kultursidor och titta på program om K-special och Babel på SVT. All kritik mot detta system avfärdas som populism så därför går vi över till mitt egentliga ämne: The Last Mile!

På mässan lyckades jag träffa två personer besjälade av e-handel. Att detta fenomen bara är i sin linda framgår av en JP Morgan rapport som DI skrev om förra veckan. Enligt rapporten ska 3 000 klädbutiker lägga ner i USA de närmaste 18 månader eftersom konsumenterna föredrar att shoppa på nätet. I dag handlar bara 15 procent av amerikanerna sina kläder på nätet, detta kommer förstås att öka. Radikalt.

Avgörande när vi väljer e-handlare är enligt de två personerna jag pratade med på mässan fenomenet "The Last Mile". Alltså, när mina på nätet inhandlade varor överlämnas till mig som kund. Många e-handlare väljer att ge detta avgörande ögonblick till företag som DHL eller Postnord. Det är okej när det gäller B2B enligt experterna, men är mycket farligt när det gäller B2C.

Just nu pågår ett The Last Mile-krig på Stockholms gator mellan familjen Wallenberg och Stenbeck. Rosa cykelbud från Foodora tävlar mot Wolts blåvita cykelbud om att leverera mat hem till folk. Förr sköttes denna marknad av Aptit och Pizzaonline, men utmanas nu av storkapitalet. Bakom Foodora finns Rocket Internet och bakom Wolt finns EQT:s nya techfond.

Jag har inte testat någon av dessa själv, men jag ser både Foodora och Wolt på stadens gator och tycker att det verkar som om Foodora har fått på sig den rosa ledartröjan.

Målet för de två bolagen är förstås inte att leverera hem mat hem till folk utan att få människor att börja planera sina krogbesök i mobilen. Hemkörning är den trojanska hästen som gör att beslutet att var och vad du ska äta flyttas från krögarna till appen. Avgörande för att denna trojanska häst ska funka är The Last Mile, den sista kilometern. Helt enkelt att budet som levererar din mat är i tid, hel och ren och att maten smakar gott.

Att outsourca den sista milen till externa bolag som möter “din” kund är med andra ord på gränsen att skjuta sig själv i foten. Om detta var jag och två personer på bokmässan helt överens om.

Sen gick jag på svenska akademiens mingel och pratade om Martin Heidegger. En mycket viktig filosof som ingen har läst, men alla har en åsikt om.

Läs mer