Sök

Efter miljardlånet – så stor blir Bonniers nya digitala satsning

Bonnier

Tomas Franzén fyller på kassan. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Bonnier lägger 2,5 miljarder på att ta klivet in i framtiden.

När den forne Com Hem-bossen Tomas Franzén funderade på att ta jobbet som koncernchef på mediejätten Bonnier hade han ett absolut krav. Han behövde två miljarder för att accelerera Bonniers digitala transformation. 

För en mediejätte med en majoritet av intäkterna via analoga kanaler är framgång i det arbetet centralt för att inte marginaliseras på sikt.

För att lyckas har Tomas Franzén sökt ytterligare finansiering.

Tidigare i veckan rapporterade Breakit att Bonnier lånar nära en miljard kronor. Europeiska investeringsbanken, EIB, står för pengarna som ska användas för att digitalisera Bonnier. 

Nu rapporterar branschtidningen Dagens Media att miljarden från EIB bara är en skärva. 

”Den totala kostnaden av projektet är estimerat till 253 miljoner euro, motsvarande 2,43 miljarder kronor, säger Tim Smith, presschef på EIB, till Dagens Media

Det innebär att lånet står för 40 procent av finanseringen av Bonniers nya digitala storsatsning. Bolaget äger tidningar som Dagens Nyheter, Dagens Industri och Expressen. Bonniers kassako TV4 är en viktig pusselbit i transformationen, liksom det alltjämt blödande betal-tv-bolaget Cmore.

Läs mer