Sök

Dansk loppisapp intar Sverige – vill utmana jätten Blocket

BlocketReshopperDanmark

Reshoppers vd Aja Guldhammer Henderson Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Med föräldrar i närområdet som målgrupp har den danska appen Reshopper gjort succé. Nu vill appen ta upp kampen med Blocket.

För cirka fyra år sedan lanserades loppisappen Reshopper i Danmark. Det som sticker ut med Reshopper är att den riktar sig till föräldrar med barn upp till 14 år. Men också att användarna köper och säljer till människorna i närheten – inom en radie på 20 kilometer. Att frakta varorna går alltså inte.

Idén kom när en av medgrundarna Jonas Funk var föräldraledig och var ute och gick i sitt kvarter.

“Tanken slog mig då hur mycket barnkläder och barnartiklar som låg och samlade damm i hemmen. Och på hur onödigt det var att lägga pengar på nytt när det redan fanns så mycket på så nära håll. Jag kom fram till att jag själv hade varit mer aktiv inom köp, byt och säljmarknaden om det bara hade funnits en tjänst där jag kunde göra det i mitt närområde, istället för att behöva gå till posten och skicka paket var och varannan dag”, säger Jonas Funk.

Sedan lanseringen i Danmark har appen växt kraftigt.

Appen har haft över 5 miljoner objekt uppladdade för försäljning sedan starten. Under årets första halvår ökade antalet uppladdade objekt med närmare en halv miljon, jämfört med samma period föregående år.

Några pengar omsätter bolaget däremot inte i dagsläget.

Användarsuccén har gjort att Reshopper nu lanserar i Sverige med Blocket som konkurrent. Holland är också en ny marknad för appen.

"Vi tror att vi har en bra chans i Sverige", säger Aja Guldhammer Henderson.

Varför tror ni det? 

"Vi tror starkt på vår nish, att vi bara vänder oss till föräldrar. Men också för att tjänsten är gratis och för att vår sökfunktion är vassare än Blockets", säger Aja Guldhammer Henderson, vd för Reshopper och tillägger:

"I Danmark har vi 'Den blå avis', som motsvarar Blocket, och vi har ändå lyckats där."

Med en vassare sökfunktion menar vd:n att användaren kan söka artiklar efter ålder, storlek, kön och varumärke. 

"Förutom att det finns ett hållbarhetstänk finns också tanken att kunna hjälpa till att skapa nya kontakter mellan familjer i närområdet. Men grundtanken är att det ska gå snabbt och enkelt att sälja sina barnartiklar, säger Aja Guldhammer Henderson.

Blocket har varit något av en sedelpress för ägaren Schibsted. Men Breakit kunde nyligen berätta att tillväxten mattats av ordentligt.

Läs mer